Representaciones sociales sobre el suicidio en la adolescencia: Un estudio cualitativo con madres y padres de adolescentes de la comuna de Concepción
Social representations about suicide in adolescence: A qualitative study with mothers and fathers of adolescents in the commune of Concepción
Author
González-Montenegro, Pablo
Sanchez-Oñate, Alejandro
Colarte-Peña, Isidora
Diaz-Olguín, Rodrigo
Vergara-Barra, Pablo
Abstract
Adolescent suicide has been widely studied, yet there is a shortage of qualitative research focusing on social representations and parents’ perspectives. This study aimed to characterize Chilean parents’ social representations of adolescent suicide using a grounded theory-style approach. The sample comprised 12 mothers and fathers from Concepción, selected via theoretical sampling, who had not experienced suicide closely. Through open coding, 27 categories emerged, illustrating these parents’ beliefs and attitudes regarding adolescent suicide. Drawing on these categories, the authors proposed a comprehensive model that partially aligns with existing theoretical frameworks, while also revealing prevalent myths about suicide. Such misconceptions should be addressed in healthcare centers and educational institutions to help parents detect warning signs, strengthen communication, and ultimately prevent adolescent suicide. These findings highlight the need for further qualitative inquiry that explores how cultural, familial, and social dynamics shape parental understandings of suicidal behavior in adolescents. El suicidio en la adolescencia cuenta con abundantes estudios, pero persisten lagunas en la investigación cualitativa focalizada en las representaciones sociales y la perspectiva de los padres. Este trabajo caracterizó dichas representaciones en padres y madres de adolescentes chilenos, empleando un diseño al estilo de una teoría fundamentada. Se incluyeron 12 participantes de la comuna de Concepción, seleccionados mediante muestreo teórico, sin experiencias cercanas con el suicidio. La codificación abierta identificó 27 categorías que describen sus creencias y actitudes. Con base en estas categorías, se desarrolló un modelo comprensivo que coincide parcialmente con diversos enfoques teóricos y revela mitos persistentes alrededor de este fenómeno. Estos hallazgos evidencian la necesidad de reforzar la intervención en centros de salud y establecimientos educativos, a fin de apoyar a las familias en la identificación temprana de señales y la prevención del suicidio adolescente.