• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Adolfo Ibañez
  • Síntesis Revista de Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Adolfo Ibañez
  • Síntesis Revista de Filosofía
  • View Item

Teaching and its Purpose according to Thomas Aquinas: An Analysis Based on the Example of Christ's Pedagogy and on his Own Experience as a Teacher

La enseñanza y su finalidad según Tomás de Aquino: análisis basado en el ejemplo de la pedagogía de Cristo y en su propia experiencia como maestro

Author
Ibáñez Davanzo, Carmela

Full text
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/459
10.15691/0718-5448Vol7Iss2a459
Abstract
In the Summa Theologica (II-II, q. 181, a. 3) and in De Veritate, q. 11, a. 4, Thomas Aquinas clarifies the proper nature of teaching, elucidating whether it belongs to the contemplative life or to the active life. Within this, the author points out that the act of teaching has two objects: the thing itself that is taught and, on the other hand, the one to whom the knowledge is communicated. According to the first object, teaching is proper to both the contemplative life and the active life. And, according to the second, it is only proper to the active life. Now, the purpose of teaching does not consist in the sole contemplation of a truth, since it tends to be useful for one's neighbor and, in this sense, teaching fulfills its end when the truth is communicated and received by the listener. In this way, Thomas Aquinas affirms that teaching belongs primarily to the active life. Therefore, in order to analyze its nature and purpose, it is not possible to do so only from the theory of knowledge that supports it; it is also necessary to delve into the act of teaching, which is experienced exemplarily in the pedagogy of Christ and in his own experience as a teacher.
 
En la Suma Teológica (II-II, q.181, a.3) y en el De Veritate, q.11, a.4, Tomás de Aquino aclara la naturaleza propia de la enseñanza dilucidando si ésta pertenece a la vida contemplativa o a la vida activa . Dentro de ello, el autor señala que el acto de enseñar tiene dos objetos: la cosa misma que es enseñada y, por otro lado, a quién la ciencia es comunicada. Según el primer objeto, la enseñanza es propia tanto de la vida contemplativa como activa. Y, según el segundo, es sólo propia de la vida activa. Ahora bien, la finalidad de la enseñanza no consiste en la sola contemplación de una verdad, ya que ésta tiende a ser útil para el prójimo y, en ese sentido, la enseñanza cumple su fin cuando la verdad es comunicada y recibida por el auditor. De este modo, Tomás de Aquino afirma que la enseñanza pertenece principalmente a la vida activa. Por lo tanto, para analizar su naturaleza y su finalidad no es posible hacerlo sólo desde la teoría del conocimiento que la sustenta, es necesario también adentrarse en el acto de enseñar, el cual se vivencia ejemplarmente en la pedagogía de Cristo y en su propia experiencia como maestro.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB