Show simple item record

La enseñanza y su finalidad según Tomás de Aquino: análisis basado en el ejemplo de la pedagogía de Cristo y en su propia experiencia como maestro

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorIbáñez Davanzo, Carmela
dc.date2024-12-31
dc.date.accessioned2025-06-10T16:29:51Z
dc.date.available2025-06-10T16:29:51Z
dc.identifierhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/459
dc.identifier10.15691/0718-5448Vol7Iss2a459
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254115
dc.descriptionIn the Summa Theologica (II-II, q. 181, a. 3) and in De Veritate, q. 11, a. 4, Thomas Aquinas clarifies the proper nature of teaching, elucidating whether it belongs to the contemplative life or to the active life. Within this, the author points out that the act of teaching has two objects: the thing itself that is taught and, on the other hand, the one to whom the knowledge is communicated. According to the first object, teaching is proper to both the contemplative life and the active life. And, according to the second, it is only proper to the active life. Now, the purpose of teaching does not consist in the sole contemplation of a truth, since it tends to be useful for one's neighbor and, in this sense, teaching fulfills its end when the truth is communicated and received by the listener. In this way, Thomas Aquinas affirms that teaching belongs primarily to the active life. Therefore, in order to analyze its nature and purpose, it is not possible to do so only from the theory of knowledge that supports it; it is also necessary to delve into the act of teaching, which is experienced exemplarily in the pedagogy of Christ and in his own experience as a teacher.en-US
dc.descriptionEn la Suma Teológica (II-II, q.181, a.3) y en el De Veritate, q.11, a.4, Tomás de Aquino aclara la naturaleza propia de la enseñanza dilucidando si ésta pertenece a la vida contemplativa o a la vida activa . Dentro de ello, el autor señala que el acto de enseñar tiene dos objetos: la cosa misma que es enseñada y, por otro lado, a quién la ciencia es comunicada. Según el primer objeto, la enseñanza es propia tanto de la vida contemplativa como activa. Y, según el segundo, es sólo propia de la vida activa. Ahora bien, la finalidad de la enseñanza no consiste en la sola contemplación de una verdad, ya que ésta tiende a ser útil para el prójimo y, en ese sentido, la enseñanza cumple su fin cuando la verdad es comunicada y recibida por el auditor. De este modo, Tomás de Aquino afirma que la enseñanza pertenece principalmente a la vida activa. Por lo tanto, para analizar su naturaleza y su finalidad no es posible hacerlo sólo desde la teoría del conocimiento que la sustenta, es necesario también adentrarse en el acto de enseñar, el cual se vivencia ejemplarmente en la pedagogía de Cristo y en su propia experiencia como maestro.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Adolfo Ibáñez - Adolfo Ibáñez Universityes-ES
dc.relationhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/459/428
dc.rightsCopyright (c) 2024 Carmela Ibáñez Davanzoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceSíntesis. Revista de Filosofía; Vol. 7, Núm. 2 (2024); 115-147es-ES
dc.source2452-4476
dc.source2452-4476
dc.subjectTeaching; Truth; Disciple; Teacher; Pedagogyen-US
dc.subjectenseñanza; verdad; discípulo; maestro; pedagogíaes-ES
dc.titleTeaching and its Purpose according to Thomas Aquinas: An Analysis Based on the Example of Christ's Pedagogy and on his Own Experience as a Teacheren-US
dc.titleLa enseñanza y su finalidad según Tomás de Aquino: análisis basado en el ejemplo de la pedagogía de Cristo y en su propia experiencia como maestroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES
dc.typeen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record