Show simple item record

dc.creatorPoblete Rodríguez, Nicolás
dc.date2024-12-28
dc.date.accessioned2025-06-10T19:49:56Z
dc.date.available2025-06-10T19:49:56Z
dc.identifierhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/77520
dc.identifier10.5354/0719-6490.2024.77520
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254144
dc.descriptionThis article examines the tribute to Javier Riveros Basoalto, held within the framework of the Second Meeting of Archives, Documentation and Theatrical Heritage, as a paradigmatic case of a living archive. Through oral, gestural and emotional memory, the transmission of experiences is valued as a legitimate and dynamic practice for preservation and redefinition in the performing arts. The experience is analyzed under the theoretical framework of Barba and Savarese (2005), Schechner (2006), Taylor (2003), Fischer-Lichte (2008) and Pavis (1996), who highlight the body and performance as active and transformative repositories of cultural and artistic knowledge. This perspective emphasizes the theatrical archive as a dynamic space where the ephemeral and the embodied dialogue with the past, present and future, expanding the possibilities of theater to build memory and project new forms of creation. This approach proposes rethinking archival practices in Chilean theater, positioning bodily memory and human interaction as essential axes for conservation, redefinition and cultural resistance.en-US
dc.descriptionEste artículo examina el homenaje a Javier Riveros Basoalto, desarrollado en el marco del Segundo Encuentro de Archivo, Documentación y Patrimonio Teatral, como un caso paradigmático de archivo viviente. A través de la memoria oral, gestual y emocional, se pone en valor la transmisión vivencial como una práctica legítima y dinámica para la preservación y resignificación en las artes escénicas. La experiencia se analiza bajo el marco teórico de Barba y Savarese (2005), Schechner (2006), Taylor (2003), Fischer-Lichte (2008) y Pavis (1996), quienes destacan el cuerpo y la performance como depósitos activos y transformadores de conocimiento cultural y artístico. Esta perspectiva enfatiza el archivo teatral como un espacio dinámico donde lo efímero y lo encarnado dialogan con el pasado, el presente y el futuro, ampliando las posibilidades del teatro para construir memoria y proyectar nuevas formas de creación. Este enfoque propone repensar las prácticas de archivo en el teatro chileno, posicionando la memoria corporal y la interacción humana como ejes esenciales para la conservación, resignificación y resistencia cultural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/77520/78631
dc.rightsDerechos de autor 2025 Teatroes-ES
dc.sourceTeatro; No. 12 (2024): Diciembre; pp. 123-144en-US
dc.sourceTeatro; Núm. 12 (2024): Diciembre; pp. 123-144es-ES
dc.source0719-6490
dc.source0719-6482
dc.subjectarchivo vivientees-ES
dc.subjectmemoria corporales-ES
dc.subjectteatro chilenoes-ES
dc.subjectperformancees-ES
dc.subjectresignificaciónes-ES
dc.subjectliving archiveen-US
dc.subjectbody memoryen-US
dc.subjectChilean theateren-US
dc.subjectperformanceen-US
dc.subjectresignificationen-US
dc.titleHomenaje a Javier Riveros Basoalto: Archivo vivo de la memoria escénicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record