Show simple item record

Contramemoria y resistencia subcultural en la exposición Ander: Resistencia cultural en El Trolley y Matucana 19

dc.creatorCabrera-Sánchez, José
dc.creatorJofré-Astudillo, Daniel
dc.date2025-01-16
dc.date.accessioned2025-06-10T19:56:56Z
dc.date.available2025-06-10T19:56:56Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/7431
dc.identifier10.4206/rev.stultifera.2025.v8n1-04
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254149
dc.descriptionThis text takes as an object of interrogation the exhibition Ander: Cultural Resistance in El Trolley and Matucana 19, developed at the end of 2022 at the National Museum of Fine Arts (Chile), which is analyzed from two angles: its contribution to the construction of collective memory about a little-recognized dimension of the cultural production of the dictatorial period, and the subcultural and youthful character of the expressions that shaped what happened in these underground spaces of the capital. Based on the concepts of countermemory and subculture, articulated with the concept of resistance, it is concluded that curatorship is an exercise capable of bringing silenced practices and discourses to the space of public recognition, which would have a potential impact on the representation of collective memory about the Chilean dictatorship and the processes of subjectivation of the new generations.en-US
dc.descriptionEl presente texto toma como objeto de interrogación la exposición Ander: Resistencia cultural en El Trolley y Matucana 19, desarrollada a finales del año 2022 en el Museo Nacional de Bellas Artes (Chile), la que es analizada desde dos aristas: su aporte a la construcción de memoria colectiva sobre una dimensión poco reconocida de la producción cultural del periodo dictatorial, y el carácter subcultural y juvenil de las expresiones que dieron forma a lo sucedido en estos espacios del under capitalino. A partir de los conceptos de contramemoria y subcultura, articulados al concepto de resistencia, se concluye que la curatoría es un ejercicio capaz de llevar al espacio del reconocimiento público prácticas y discursos silenciados, los que tendrían un potencial impacto en la representación de la memoria colectiva sobre la dictadura chilena y los procesos de subjetivación de las nuevas generaciones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPuerto Montt: Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/7431/8739
dc.rightsDerechos de autor 2025 José Cabrera-Sánchez, Daniel Jofré-Astudilloes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Stultifera; Vol. 8 No. 1 (2025); 85-122en-US
dc.sourceRevista stultifera; Vol. 8 Núm. 1 (2025); 85-122es-ES
dc.source0719-983X
dc.subjectcontramemoriaes-ES
dc.subjectsubcultura juveniles-ES
dc.subjectsubjetivaciónes-ES
dc.subjectcuraduría críticaes-ES
dc.subjectunderground chilenoes-ES
dc.subjectcountermemoryen-US
dc.subjectyouth subcultureen-US
dc.subjectsubjectivationen-US
dc.subjectcritical curatorshipen-US
dc.subjectChilean undergrounden-US
dc.titleCountermemory and subcultural resistance in the exhibition Ander: Cultural resistance in El Trolley and Matucana 19en-US
dc.titleContramemoria y resistencia subcultural en la exposición Ander: Resistencia cultural en El Trolley y Matucana 19es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record