Countermemory and subcultural resistance in the exhibition Ander: Cultural resistance in El Trolley and Matucana 19
Contramemoria y resistencia subcultural en la exposición Ander: Resistencia cultural en El Trolley y Matucana 19
dc.creator | Cabrera-Sánchez, José | |
dc.creator | Jofré-Astudillo, Daniel | |
dc.date | 2025-01-16 | |
dc.date.accessioned | 2025-06-10T19:56:56Z | |
dc.date.available | 2025-06-10T19:56:56Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/7431 | |
dc.identifier | 10.4206/rev.stultifera.2025.v8n1-04 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254149 | |
dc.description | This text takes as an object of interrogation the exhibition Ander: Cultural Resistance in El Trolley and Matucana 19, developed at the end of 2022 at the National Museum of Fine Arts (Chile), which is analyzed from two angles: its contribution to the construction of collective memory about a little-recognized dimension of the cultural production of the dictatorial period, and the subcultural and youthful character of the expressions that shaped what happened in these underground spaces of the capital. Based on the concepts of countermemory and subculture, articulated with the concept of resistance, it is concluded that curatorship is an exercise capable of bringing silenced practices and discourses to the space of public recognition, which would have a potential impact on the representation of collective memory about the Chilean dictatorship and the processes of subjectivation of the new generations. | en-US |
dc.description | El presente texto toma como objeto de interrogación la exposición Ander: Resistencia cultural en El Trolley y Matucana 19, desarrollada a finales del año 2022 en el Museo Nacional de Bellas Artes (Chile), la que es analizada desde dos aristas: su aporte a la construcción de memoria colectiva sobre una dimensión poco reconocida de la producción cultural del periodo dictatorial, y el carácter subcultural y juvenil de las expresiones que dieron forma a lo sucedido en estos espacios del under capitalino. A partir de los conceptos de contramemoria y subcultura, articulados al concepto de resistencia, se concluye que la curatoría es un ejercicio capaz de llevar al espacio del reconocimiento público prácticas y discursos silenciados, los que tendrían un potencial impacto en la representación de la memoria colectiva sobre la dictadura chilena y los procesos de subjetivación de las nuevas generaciones. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Puerto Montt: Universidad Austral de Chile | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/7431/8739 | |
dc.rights | Derechos de autor 2025 José Cabrera-Sánchez, Daniel Jofré-Astudillo | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Stultifera; Vol. 8 No. 1 (2025); 85-122 | en-US |
dc.source | Revista stultifera; Vol. 8 Núm. 1 (2025); 85-122 | es-ES |
dc.source | 0719-983X | |
dc.subject | contramemoria | es-ES |
dc.subject | subcultura juvenil | es-ES |
dc.subject | subjetivación | es-ES |
dc.subject | curaduría crítica | es-ES |
dc.subject | underground chileno | es-ES |
dc.subject | countermemory | en-US |
dc.subject | youth subculture | en-US |
dc.subject | subjectivation | en-US |
dc.subject | critical curatorship | en-US |
dc.subject | Chilean underground | en-US |
dc.title | Countermemory and subcultural resistance in the exhibition Ander: Cultural resistance in El Trolley and Matucana 19 | en-US |
dc.title | Contramemoria y resistencia subcultural en la exposición Ander: Resistencia cultural en El Trolley y Matucana 19 | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Stultifera
[0-9]{4}