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The phenomenological language on the Christian mystery

El lenguaje fenomenologico sobre el misterio cristiano;
Le langage phénoménologique sur le mystère chrétien

Author
ADETOU, Fidèle

ADETOU, Fidèle

ADETOU, Fidèle

Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/2873
10.21703/2735-6353.2024.23.2.2873
Abstract
AbstractThis article explores the relationship between human language, philosophy, and theology, emphasizing the difficulty of expressing the divine. It starts from the premise that language, both external and internal, is unique to humans, and examines its ability to articulate transcendence. From a phenomenological perspective, the study analyzes how philosophy assigns concepts to phenomena, while theology encounters obstacles when attempting to name God, as the divine seems to exceed the limits of language. The article suggests that, although language is essential for communication and thought, its ability to express divine reality remains limited. Silence thus appears as a more appropriate hermeneutical path to approach the sacred, since the nature of God transcends human concepts, revealing the limits of language when faced with the ineffable.
 
Este artículo explora la relación entre el lenguaje humano, la filosofía y la teología, haciendo hincapié en la dificultad de expresar lo divino. Parte del postulado de que el lenguaje, tanto exterior como interior, es propio del ser humano y examina su capacidad para articular la trascendencia. Desde una perspectiva fenomenológica, el estudio analiza cómo la filosofía atribuye conceptos a los fenómenos, mientras que la teología encuentra obstáculos al intentar nombrar a Dios, ya que lo divino parece superar los límites del lenguaje. El artículo sugiere que, aunque el lenguaje es esencial para la comunicación y el pensamiento, su capacidad para expresar la realidad divina sigue siendo limitada. El silencio aparece, entonces, como un camino hermenéutico más apropiado para acercarse a lo sagrado, ya que la naturaleza de Dios trasciende los conceptos humanos, revelando así las limitaciones del lenguaje ante lo inefable.
 
Cet article explore la relation entre le langage humain, la philosophie et la théologie, en mettant l'accent sur la difficulté d'exprimer le divin. Il part du postulat que le langage, à la fois extérieur et intérieur, est propre à l'homme, et examine sa capacité à articuler la transcendance. D'une perspective phénoménologique, l'étude analyse comment la philosophie attribue des concepts aux phénomènes, tandis que la théologie rencontre des obstacles lorsqu'elle tente de nommer Dieu, car le divin semble dépasser les limites du langage. L'article suggère que, bien que le langage soit essentiel à la communication et à la pensée, sa capacité à exprimer la réalité divine reste limitée. Le silence apparaît alors comme une voie herméneutique plus appropriée pour approcher le sacré, car la nature de Dieu transcende les concepts humains, révélant ainsi les limites du langage face à l'ineffable.
 
Metadata
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