• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista de Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista de Historia
  • View Item

Chilean Higher Education during Patricio Aylwin's Government: Why there was no consensus to reform the sector? (1990-1994)

La Educación Superior chilena durante el Gobierno de Patricio Aylwin: ¿Por qué no hubo consenso para reformar el sector? (1990-1994)

Author
Rifo, Mauricio

Durán, Alex

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/10910
10.29393/RH31-36ESRD20036
Abstract
This article analyses the agenda of legal reforms to higher education during the government of Patricio Aylwin (1990-1994). The paper aims al is to explore the the non-consensus around the sector's legislative agenda, interpreted by the specialised literature as a failure due to the obstruction of the political right and actors opposed to the government. The main results of the research show that, in addition to criticism from the political right, rectors of state universities and those close to the government did not support the legal reform, mainly due to the differences between the proposals of the Brunner Commission and the Ministry of Education headed by Ricardo Lagos. In order to obtain these results, secondary and primary sources were reviewed, focusing on the history of the law, the press and discussions in the parliamentary commission.
 
El artículo analiza la agenda de reformas legales a la educación superior durante el gobierno de Patricio Aylwin (1990-1994). Su objetivo es abordar la ausencia de consenso en la agenda legislativa del sector, interpretada por la literatura especializada como un fracaso debido a la obstaculización de la derecha política y actores opositores al gobierno. Los principales resultados de la investigación dan cuenta de que, junto a las críticas de la derecha política, rectores de universidades estatales y cercanos al gobierno no apoyaron la reforma, principalmente por las diferencias que hubo entre las propuestas de la comisión Brunner y el Ministerio de Educación encabezado por Ricardo Lagos. Para obtener estos resultados se revisaron fuentes secundarias y primarias centradas en la historia de la ley, prensa y discusiones de la comisión parlamentaria.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La Transición de la educación media a la educación superior. 

    Montes, Hugo. Calidad en la Educación; Nº 17 (2002): Revista Calidad en la Educación: retención y movilidad estudiantil en la educación superior; 269-276
  • Educación escolar y educación superior. Un diálogo necesario para construir relaciones sistémicas. 

    Miranda, Martín. Calidad en la Educación; Nº 23 (2005): Revista Calidad en la Educación:Educación superior y mundo escolar; 17-26
  • Presentación Dossier : Educación histórica y formación ciudadana como problema y desafío de la educación para el futuro 

    Villalón Gálvez, Gabriel. Revista Sophia Austral; Núm. 26 (2020): 2do Semestre (julio-diciembre); 5-11
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB