• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista de Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Revista de Historia
  • View Item

Epistemological conceptions of secondary school students about history. Analysis from Spain and Colombia

Concepciones epistemológicas de estudiantes de secundaria en torno a la historia. Análisis desde España y Colombia

Author
Ibagón Martín, Nilson Javier

Miralles Martínez, Pedro

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/12367
10.29393/RH31-4CENP20004
Abstract
Through a non-experimental survey-type quantitative research, the epistemological conceptions about History of Colombian (N=764) and Spanish (N=648) high school students are compared. For the purpose of collecting information, a questionnaire was used whose main axes of inquiry were supported by debates on historical learning derived from the theory of historical consciousness. The results indicate that, in the student body that participated in the research, various forms of constitution of meaning around History understood as knowledge survive and are intermingled, a fact that shows that the process of understanding the fundamentals and development of historical learning of young people it is defined by a high complexity, which calls into question unidirectional perspectives of analysis on its epistemic positions.
 
A través de una investigación cuantitativa no experimental tipo encuesta, se comparan las concepciones epistemológicas sobre la Historia de estudiantes de secundaria colombianos (N=764) y españoles (N=648). Para efectos de la recolección de información se empleó un cuestionario cuyos ejes principales de indagación estaban sustentados en los debates sobre aprendizaje histórico derivados de la teoría de la conciencia histórica. Los resultados indican que, en el estudiantado que participó en la investigación perviven y se entremezclan diversas formas de constitución de sentido alrededor de la Historia entendida como conocimiento, hecho que evidencia que el proceso de comprensión de los fundamentos y desarrollo del aprendizaje histórico de los jóvenes está definido por una alta complejidad, la cual, pone en cuestión perspectivas unidireccionales de análisis sobre sus posicionamientos epistémicos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB