Show simple item record

El concepto de Teatro Aplicado: una precuela teórica necesaria

dc.creatorSedano, Ana
dc.date2025-09-05
dc.date.accessioned2025-09-11T12:41:20Z
dc.date.available2025-09-11T12:41:20Z
dc.identifierhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/80579
dc.identifier10.5354/0719-6490.2025.80579
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254868
dc.descriptionThis article analyzes the concept of Applied Theatre as a necessary theoretical category for recognizing and legitimizing performance practices that have been historically marginalized by traditional academic frameworks. It highlights how the development of Applied Theatre has encountered resistance rooted in artistic hierarchies inherited from Enlightenment thought and institutionalized within cultural institutions. The text proposes a critical examination of the term “applied”, articulating the concepts of liminal theatre (Dubatti) and expanded theatre (Sánchez) as theoretical frameworks that reinforce the hybrid, transdisciplinary, and situated nature of these practices, which integrate community participation, the ethical dimension of art, and its transformative impact. Finally, the article emphasizes the need to consolidate Applied Theatre as a research field within Theatre Studies, capable of integrating artistic praxis, critical thought, and social engagement.en-US
dc.descriptionEl artículo analiza el concepto de Teatro Aplicado como una categoría teórica necesaria para reconocer y legitimar prácticas escénicas históricamente marginadas por los marcos académicos tradicionales. El texto evidencia de qué manera el desarrollo del Teatro Aplicado ha enfrentado resistencias ligadas a jerarquías artísticas heredadas del pensamiento ilustrado y consolidadas en las instituciones culturales. Se propone una revisión crítica del término “aplicado”, articulando los conceptos de teatro liminal (Dubatti) y teatro expandido (Sánchez) como marcos teóricos que refuerzan el carácter híbrido, transdisciplinar y situado de estas prácticas, en donde confluyen la participación comunitaria, la dimensión ética del arte y su impacto transformador. Finalmente, se subraya la necesidad de consolidarlo como un campo de investigación dentro de los Estudios Teatrales, capaz de integrar praxis artística, pensamiento crítico e incidencia social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/80579/80225
dc.rightsDerechos de autor 2025 Teatroes-ES
dc.sourceTeatro; No. 13 (2025): Agosto; pp. 155-179en-US
dc.sourceTeatro; Núm. 13 (2025): Agosto; pp. 155-179es-ES
dc.source0719-6490
dc.source0719-6482
dc.subjectestudios teatraleses-ES
dc.subjectTeatro Aplicadoes-ES
dc.subjectteatro liminales-ES
dc.subjectteatro expandidoes-ES
dc.subjectprácticas escénicases-ES
dc.subjecttheatre studiesen-US
dc.subjectapplied theatreen-US
dc.subjectliminal theatreen-US
dc.subjectexpanded theatreen-US
dc.subjectperforming arts practicesen-US
dc.titleThe concept of Applied Theatre: a necessary theoretical prequelen-US
dc.titleEl concepto de Teatro Aplicado: una precuela teórica necesariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record