The concept of Applied Theatre: a necessary theoretical prequel
El concepto de Teatro Aplicado: una precuela teórica necesaria
dc.creator | Sedano, Ana | |
dc.date | 2025-09-05 | |
dc.date.accessioned | 2025-09-11T12:41:20Z | |
dc.date.available | 2025-09-11T12:41:20Z | |
dc.identifier | https://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/80579 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-6490.2025.80579 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254868 | |
dc.description | This article analyzes the concept of Applied Theatre as a necessary theoretical category for recognizing and legitimizing performance practices that have been historically marginalized by traditional academic frameworks. It highlights how the development of Applied Theatre has encountered resistance rooted in artistic hierarchies inherited from Enlightenment thought and institutionalized within cultural institutions. The text proposes a critical examination of the term “applied”, articulating the concepts of liminal theatre (Dubatti) and expanded theatre (Sánchez) as theoretical frameworks that reinforce the hybrid, transdisciplinary, and situated nature of these practices, which integrate community participation, the ethical dimension of art, and its transformative impact. Finally, the article emphasizes the need to consolidate Applied Theatre as a research field within Theatre Studies, capable of integrating artistic praxis, critical thought, and social engagement. | en-US |
dc.description | El artículo analiza el concepto de Teatro Aplicado como una categoría teórica necesaria para reconocer y legitimar prácticas escénicas históricamente marginadas por los marcos académicos tradicionales. El texto evidencia de qué manera el desarrollo del Teatro Aplicado ha enfrentado resistencias ligadas a jerarquías artísticas heredadas del pensamiento ilustrado y consolidadas en las instituciones culturales. Se propone una revisión crítica del término “aplicado”, articulando los conceptos de teatro liminal (Dubatti) y teatro expandido (Sánchez) como marcos teóricos que refuerzan el carácter híbrido, transdisciplinar y situado de estas prácticas, en donde confluyen la participación comunitaria, la dimensión ética del arte y su impacto transformador. Finalmente, se subraya la necesidad de consolidarlo como un campo de investigación dentro de los Estudios Teatrales, capaz de integrar praxis artística, pensamiento crítico e incidencia social. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Artes | es-ES |
dc.relation | https://revistateatro.uchile.cl/index.php/TR/article/view/80579/80225 | |
dc.rights | Derechos de autor 2025 Teatro | es-ES |
dc.source | Teatro; No. 13 (2025): Agosto; pp. 155-179 | en-US |
dc.source | Teatro; Núm. 13 (2025): Agosto; pp. 155-179 | es-ES |
dc.source | 0719-6490 | |
dc.source | 0719-6482 | |
dc.subject | estudios teatrales | es-ES |
dc.subject | Teatro Aplicado | es-ES |
dc.subject | teatro liminal | es-ES |
dc.subject | teatro expandido | es-ES |
dc.subject | prácticas escénicas | es-ES |
dc.subject | theatre studies | en-US |
dc.subject | applied theatre | en-US |
dc.subject | liminal theatre | en-US |
dc.subject | expanded theatre | en-US |
dc.subject | performing arts practices | en-US |
dc.title | The concept of Applied Theatre: a necessary theoretical prequel | en-US |
dc.title | El concepto de Teatro Aplicado: una precuela teórica necesaria | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Teatro
[0-9]{4}