Local television practices in Cuba. Bases for its reconceptualization from digital contexts
Prácticas de la televisión local en Cuba. Bases para su reconceptualización desde contextos digitales
Author
Rodríguez-Bazán, Grettel
Viamonte-Sardiñas, Samuel
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/7599910.5354/0719-1529.2025.75999
Abstract
The use of local media in Latin America remains constant, however, the migration of audiences to the Internet threatens the survival of these media, including television. Cuba, with 16 local television channels, exhibits shortcomings to attract audiences to its YouTube channels. For this reason, the objective of this article is: to establish methodological assumptions to achieve a greater reflection of the audiences from the local content in the Internet of the provincial channels in Cuba. To this end, methods such as content analysis on the 16 YouTube channels of the provincial telecentres and interviews with journalists, webmasters and Cuban specialists. The main results showed structural-organizational deficiencies that affect the autonomous production of these digital newsrooms, a selection of content that does not achieve interaction with the public or attract from the principles of proximity and the little use of the resources of the YouTube platform. El uso de los medios locales en América Latina se mantiene constante, sin embargo, las migraciones de las audiencias a Internet amenazan la supervivencia de estos medios, entre ellos, la televisión. Cuba, con 16 canales locales de televisión, exhibe carencias para atraer a los públicos a sus canales de YouTube. Por ello, se plantea como objetivo del presente artículo: establecer presupuestos metodológicos para lograr un mayor reflejo de las audiencias desde contenidos locales en Internet de los canales provinciales en Cuba. Con este fin se emplearon métodos como el análisis de contenido de los telecentros provinciales y entrevistas a periodistas, webmasters y especialistas. Los principales resultados demostraron deficiencias estructurales-organizativas que afectan la producción autónoma de estas redacciones digitales, una selección de contenidos que no logra la interacción con los públicos o atraer desde los principios de proximidad y el poco aprovechamiento de los recursos de la plataforma de YouTube.