“They lacked strategy”: The press management of feminist, indigenous, and environmentalist groups in the Chilean constitutional convention
“Carecían de estrategia”: La gestión de prensa de grupos feministas, indígenas y ambientalistas en la Convención Constitucional chilena
Author
Álvarez, Mario
Del Valle, Carlos
Silva, Francisca
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/7636210.5354/0719-1529.2025.76362
Abstract
This article examines how feminist, Indigenous, and environmentalist groups managed their relationship with the press during Chile’s 2021 Constitutional Convention. Drawing on interviews with journalists and editors from media outlets aligned with these agendas, the study highlights a lack of professional communication strategies within these groups. The findings indicate that, contrary to prevailing normative concerns in studies on spin doctoring, journalists value a professional counterpart who facilitates the flow of information without compromising journalistic autonomy. Indeed, reporters and editors from the media outlets studied expect to collaborate with a professional counterpart providing information subsidies, viewing this not as a threat to their independence. We propose that professional press advisory work can be understood as political public relations that fosters mutual benefit, rather than merely harmful manipulation of political communication. Este artículo destaca la necesidad de redefinir el rol de la asesoría de prensa en organizaciones políticas con agendas contrahegemónicas, a partir de un análisis de la cobertura mediática de los temas feministas, indigenistas y ambientalistas durante la Convención Constituyente de Chile en 2021. A pesar de la inédita posición de poder institucional que alcanzaron estos grupos, sus temas no aparecieron en medios tradicionalmente afines. A través de entrevistas, encontramos que periodistas y editores de estos medios criticaron la falta de profesionalización en la gestión de prensa de los representantes de dichos grupos. La noción tradicional de la asesoría de prensa como "spin-doctoring" —asociada a manipulación— debe ser cuestionada, especialmente en contextos contrahegemónicos, sugiriendo la necesidad de repensar su rol en estos escenarios.