• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Women candidates on television: the Panama 2024 election campaign

Las candidatas en la televisión: la campaña electoral de Panamá 2024

Author
Urribarri, Raisa

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76474
10.5354/0719-1529.2025.76474
Abstract
This article deals with the television presence of women who competed in the 2024 elections in Panama. It seeks to broaden knowledge about their difficulties in obtaining political representation positions and their interest in studying media pluralism. The methodology used was the monitoring of open television programming during the electoral campaign. The news programs of the two private channels with the highest audience and the state channel were observed, as well as the opinion programs of the commercial media for a total of 785 hours monitored. The results indicate that women were underrepresented, which could affect their political representation; it also reveals a lack of media pluralism that harms the audiences' right of access to information. The study could serve as a reference to promote more equitable coverage and, therefore, more democratic elections both in Panama and in the region.
 
Este artículo trata de la presencia televisiva de las mujeres que compitieron en las elecciones de 2024 en Panamá. Busca ampliar el conocimiento acerca de sus dificultades para obtener cargos de representación política y el interés por estudiar el pluralismo mediático. La metodología utilizada fue el monitoreo de la programación de la televisión abierta durante la campaña electoral. Se observaron los noticieros de los dos canales privados de mayor audiencia, y del canal estatal; asimismo, los espacios de opinión de los medios comerciales para un total de 785 horas monitoreadas. Los resultados indican que las mujeres estuvieron subrepresentadas, lo cual podría incidir en su representación política; igualmente, revela una falta de pluralismo mediático que lesiona el derecho de acceso a la información de las audiencias. El estudio podría servir de referencia para promover una cobertura más equitativa y, por ende, elecciones más democráticas tanto en Panamá como en la región.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB