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Desinformación y polarización en las elecciones de España 2023: un estudio de Vox en Instagram

dc.creatorColussi, Juliana
dc.creatorZaharía, Ana María
dc.creatorde la Garza Montemayor, Daniel Javier
dc.date2025-07-02
dc.date.accessioned2025-09-11T12:58:46Z
dc.date.available2025-09-11T12:58:46Z
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76482
dc.identifier10.5354/0719-1529.2025.76482
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254926
dc.descriptionThis study, situated within the field of digital political communication, aims to identify levels of misinformation and polarization in videos published on Vox’s official Instagram account. To achieve this, a methodological design has been developed that includes content analysis of the 109 videos posted by the party over the one-month period preceding the Spanish general elections held on July 23, 2023. Among the main findings of this study are the use of misinformation in 65% of the sample and the predominance of negative polarization. Additionally, regarding affective polarization, the most common emotions are anger, joy, and disgust. One of the conclusions of this research suggests that these videos are part of Vox’s strategy to spread disinformation while simultaneously generating affective and ideological polarization.en-US
dc.descriptionEste estudio tiene como objetivo identificar los niveles de desinformación y polarización en los vídeos de Vox en Instagram. Para ello, se realizó un análisis de contenido de 109 vídeos publicados por el partido entre el 23 de junio y el 22 de julio de 2023, periodo de un mes que antecedió a las elecciones generales de España. Entre los hallazgos, se destacan el uso de desinformación en el 65% de la muestra, la predominancia de la polarización negativa y, en cuanto a la polarización afectiva, las emociones predominantes son la ira, la alegría y el asco. Se concluye que estos vídeos forman parte de una estrategia de Vox para difundir desinformación y generar polarización afectiva e ideológica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76482/79751
dc.rightsDerechos de autor 2025 Juliana Colussi, Ana María Zaharía, Daniel Javier de la Garza Montemayores-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 34 No. 51 (2025): Democracy in the age of hypertelevision; 190-202en-US
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 34 Núm. 51 (2025): La democracia en la época de la hipertelevisión; 190-202es-ES
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.subjectdesinformaciónes-ES
dc.subjectpolarizaciónes-ES
dc.subjectVoxes-ES
dc.subjectelecciones generales de España 2023es-ES
dc.subjectredes socialeses-ES
dc.subjectmisinformationen-US
dc.subjectpolarizationen-US
dc.subjectVoxen-US
dc.subjectgeneral elections of Spain 2023en-US
dc.subjectSocial Networksen-US
dc.titleMisinformation and polarization in the 2023 elections in Spain: a study of Vox on Instagramen-US
dc.titleDesinformación y polarización en las elecciones de España 2023: un estudio de Vox en Instagrames-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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