Information pluralism and media ownership concentration: The case of El Comercio, Peru
Pluralismo informativo y concentración de la propiedad de los medios: Caso El Comercio, Perú
Author
Alarcón, Gilmer
Cardenas, José
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/7650910.5354/0719-1529.2025.76509
Abstract
This paper addresses the controversy between pluralism as a dimension of freedom of expression and the concentration of ownership of the print media, based on the appeal for protection filed by journalists to declare null and void the acquisition of the companies Empresa Periodística Nacional S.A. and Alfa Beta Sistemas S.A.C. by the El Comercio Group (Peru). Through an analysis of the judgments issued, the importance of informational pluralism in legal argumentation can be seen, whether from a broad reading in the first instance or a more restricted one in the second. In turn, the formal, material, and pragmatic reasoning framework proposed by Atienza (2013) helps to identify which dimension has been most developed by the judges in both instances. El presente trabajo aborda la controversia entre el pluralismo como dimensión de la libertad de expresión y la concentración de la propiedad de los medios de prensa escrita a partir de la demanda de amparo interpuesta por periodistas para declarar nula la adquisición de las compañías Empresa Periodística Nacional S.A. y Alfa Beta Sistemas S.A.C., por parte del Grupo El Comercio (Perú). A través del análisis de las sentencias emitidas se aprecia la importancia del pluralismo informativo en la argumentación jurídica, ya sea desde una lectura amplia en la primera instancia o de una más bien restringida en la segunda. A su vez, el esquema de razonamiento formal, material y pragmático, propuesto por Atienza (2013), ayuda a identificar qué dimensión ha tenido mayor desarrollo por parte de los jueces de ambas instancias.