• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Eco-territorial Cinema, Memory, and Extractivism in the Ecuadorian Amazon

Cine eco-territorial, memoria y extractivismo en la Amazonía ecuatoriana

Author
Vanegas-Toala, Yadis

León, Christian

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76553
10.5354/0719-1529.2025.76553
Abstract
In response to the state-driven extractivist policy, audiovisual initiatives emerged in the Ecuadorian Amazon aimed at defending memory, territory, and life. This text introduces the concept of eco-territorial cinema, a collaborative practice where Indigenous rights intertwine with the rights of nature, employing its own aesthetics and language. The work takes an interdisciplinary approach, integrating studies of Indigenous audiovisual practices, memory, and critiques of extractivism from Latin America. The analysis is based on the documentary Allpamanda (2023), co-produced by the Tawna film collective and CONFENIAE, selected as an emblematic case due to being the most sophisticated Amazonian cinematic production to date. The documentary involves various Indigenous nationalities, filmmakers, and leaders in an effort of self-representation that seeks to create an audiovisual legacy for future generations.
 
En respuesta a la política extractivista estatal, surgieron en la Amazonía ecuatoriana iniciativas audiovisuales orientadas a la defensa de la memoria, el territorio y la vida. Este texto introduce el concepto de cine eco-territorial, una práctica colaborativa donde se entrelazan los derechos indígenas con los derechos de la naturaleza, empleando una estética y lenguaje propios. El trabajo adopta un enfoque interdisciplinario, integrando estudios de prácticas audiovisuales indígenas, memoria y crítica al extractivismo desde América Latina. La base del análisis es el documental Allpamanda (2023), coproducido por el colectivo de cine Tawna y la CONFENIAE, seleccionado como un caso emblemático por ser la producción cinematográfica amazónica más elaborada hasta ahora. El documental incluye la participación de diversas nacionalidades originarias, cineastas y líderes indígenas, en un esfuerzo de autorepresentación que busca crear un legado audiovisual para futuras generaciones.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB