Deconstructing the figure of the villain in the television series Once Upon a Time
La deconstrucción de la figura del villano en la serie de televisión Érase una vez
Author
Linares-Barrones, Álvaro
Martínez-García, Ángeles
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/7688010.5354/0719-1529.2025.76880
Abstract
The object of study of this article is the most widely distributed fantasy series worldwide: Once Upon a Time ( Kitsis & Horowitz, 2011-2018), a fiction that connects the Disney universe with folk tales and Greek mythology. The research is circumscribed to the figure of the villain, the Evil Queen, because, although there are other models of villains in the series, this character prevails in all seasons. The article focuses on a character analysis with the primary objective of investigating the transformation arc of the villain in the series. The methodology employed is of a qualitative-descriptive nature, since it goes from the review of the theories of characters, script and villainy to a content analysis that, although based on previous studies, incorporates inclusive approaches and the characteristics and functionality of the villain to the matrix, which makes it replicable for future research of this same nature. El objeto de estudio de este artículo es la serie de fantasía más distribuida a nivel mundial: Érase una vez ( Kitsis & Horowitz, 2011-2018), una ficción que conecta el universo Disney con los cuentos populares y la mitología griega. La investigación se circunscribe en la figura de la villana, la Reina Malvada, porque, aunque existen otros modelos de villanos en la serie, este personaje prevalece en todas las temporadas. El artículo se centra en un análisis de personajes con el objetivo principal de indagar en el arco de transformación de la villana en la serie. La metodología empleada es de carácter cualitativo-descriptivo, ya que va de la revisión de las teorías de personajes, del guion y la villanía, a un análisis de contenido que, aunque se basa en estudios previos, incorpora planteamientos inclusivos y las características y funcionalidad propias de la villanía a la matriz.