• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Tekné

Tekné

Author
Lagos Lira, Claudia

Peters, Tomás

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/79575
10.5354/0719-1529.2025.79575
Abstract
In June 2025, the University of Chile’s Center for Artistic and Cultural Extension (CEAC) “tuned” the new Great National Symphony Hall at the VM20 University Complex in Santiago, Chile. The process included two audience-attended sessions in its over 1,000-seat venue. With its musicians, audience, design, architecture, and equipment, the hall functions as a grand instrument, requiring repeated performance to balance and perfect its sound. “Acoustics is a very complex science; it involves art and many other factors. A hall is designed with mathematics and digital models,” said telecommunications engineer and violinist Gustavo Basso, the hall’s acoustic designer. “But the truth emerges only when an orchestra actually plays on stage. Until then, it’s theory. Acoustics isn’t the installation—it’s architecture turned into sound; sound made tangible,” Basso explained after the tuning.
 
En junio de 2025, el Centro de Extensión Artística y Cultural de la Universidad de Chile (CEAC) “afinó” la nueva Gran Sala Sinfónica Nacional, ubicada en el Complejo Universitario VM20 en Santiago de Chile. Hubo dos sesiones con público para sus más de mil butacas. El espacio, con los músicos, el público, el diseño, la arquitectura y el material es, con todo, un gran instrumento que necesita tocarse y practicarse una y varias veces para ecualizarlo y alcanzar su mejor sonido. “La acústica es una ciencia muy compleja, implica arte y un montón de cosas. Una sala se diseña con matemática y modelos digitales”, explica el ingeniero en telecomunicaciones y violinista, Gustavo Basso, responsable del diseño acústico del lugar. “Pero la verdad es cuando una orquesta toca realmente en el escenario. Hasta ese momento es teoría. La acústica no es la instalación. Es la arquitectura hecha sonido; que el sonido sea corpóreo”, explicaba Basso tras la afinación .
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB