The stories of the “Santo Niño de la Guardia”. Inquisition, Martyrdom, Historiography
Los relatos sobre el martirio del Santo Niño de la Guardia. Inquisición, martirio e historiografía
Author
Espinoza Meléndez, Pedro
Abstract
This article analyzes the inquisitorial, hagiographic, and historical narratives constructed from the case known as the "Santo Niño de la Guardia," a devotion that arose from a 15th-century inquisitorial trial in Toledo in which five people were sentenced to death in an auto-da-fe, accused of committing the ritual murder of a Christian child during Easter. The child's body was never found because, as contemporary investigations have shown, this murder never took place. However, between the 16th and 18th centuries, hagiographic stories about the child's life, death, and miracles, were elaborated. Today, these stories have been challenged with the advent of modern and secular historiography. Eventhough some Catholic historians recognize that the story is more of a product elicted by anti-Jewish prejudices held by the Inquisitors than a narrative of what actually happened, the story persists in Toledo’s local devotion. In this sense, the case of Santo Niño de la Guardia and the related stories are relevant not only for the history of anti-Semitism and inquisitorial institutions in Spain, but also as a case to observe the changes occurred in the transition from ecclesiastical history to modern historiography. Este artículo analiza las narrativas inquisitoriales, hagiográficas e históricas que se construyeron a partir del caso conocido como el “Santo Niño de la Guardia”, una devoción que surgió a partir de un juicio inquisitorial del siglo XV en Toledo, donde cinco personas fueron condenadas a muerte en un auto de fe, acusadas de haber cometido un asesinato ritual a un niño cristiano durante la Pascua. El cadáver del niño nunca fue encontrado porque, como han mostrado las investigaciones contemporáneas, dicho asesinato nunca ocurrió. Sin embargo, entre los siglos XVI y XVIII se elaboraron relatos hagiográficos sobre la vida, muerte y milagros del niño que fueron puestos en entredicho con la aparición de la historiografía moderna y secular. A pesar de que incluso algunos historiadores católicos reconocen que el relato fue más producto de los prejuicios antijudíos de los inquisidores que de lo efectivamente ocurrido, el relato persiste en una devoción local de Toledo. En este sentido, el caso del Santo Niño de la Guardia y los relatos producidos sobre este resultan relevantes no sólo para la historia del antisemitismo y de las instituciones inquisitoriales en España, sino también para observar los cambios ocurridos en el tránsito de la historia eclesiástica a la historiografía moderna.