. Tomorrow’s Catacombs: Christian dystopia in Maria Donoso’s Hominum Terra and Miguel Arteche’s El Cristo hueco
Las catacumbas del mañana: distopía cristiana en la narrativa chilena de la década de 1960
Author
Manterola, Ignacia
Chiuminatto, Pablo
Abstract
The novels Hominum Terra (1966) by María Donoso and El Cristo hueco (1969) by Miguel Arteche are two Chilean dystopias with a Christian orientation. Through a comparative analysis of both works, informed by Francisco Martorell Campos’s theory of dystopia and attentive to their biblical intertextualities, an allegory of eschatological struggle emerges, applied to the context in which the novels were written: Chile in the 1960. The works of the corpus are presented, and three central imaginaries of the narratives are examined in depth: Christians, Christ, and the Antichrist. A connection is established between these figures and Chilean millenarianism, as developed by the colonial philosopher Manuel Lacunza, and its revival in 1930s intellectual circles. To conclude with the relation of these religious dystopias, they are understood as an alternative of hope in the national narrative panorama, which tends towards skepticism. Las novelas Hominum Terra (1966) de María Donoso y El Cristo hueco (1969) de Miguel Arteche son dos distopías chilenas de orientación cristiana. A través del análisis comparado de ambas, iluminado por la teoría de la distopía de Francisco Martorell Campos y con atención a sus intertextualidades bíblicas, queda de manifiesto una alegoría de la lucha escatológica aplicada al contexto en que surgen las novelas, el Chile de la década de 1960. Se presentan las obras del corpus, y se profundiza en tres imaginarios centrales de las narraciones: los cristianos, Cristo y el anticristo. Se establece la conexión que dichas figuras tienen con el milenarismo chileno del filósofo colonial Manuel Lacunza, y su actualización en círculos intelectuales de 1930. Para terminar con la relación de estas distopías religiosas, se las comprende en cuanto alternativa de esperanza en el panorama narrativo nacional del que forman parte, tendiente al escepticismo.