Embodying knowledge through Latin American performance.
Corporeizar el conocimiento desde la Performance Latinoamericana.
Author
Bertolini O´Ryan, Daniela
Abstract
This essay is based on the following research questions: How does Latin American performance produce and transmit knowledge? In what ways does Latin American performance construct new subjectivities and imaginaries that speak from the colonial wound and enable liberation from the theory of knowledge established in and by the Academy? How can knowledge be embodied in beings (women) who, in the Eurocentric imaginary, are considered ontologically inferior?
This text proposes a reflection on the production of embodied knowledge transmitted through Latin American feminist performative practices, aiming to challenge the hegemonic forms established in the Academy—both in the conception of art and in the production/transmission of knowledge.
Today, against these characteristics and from a decolonial paradigm, a Latin American history emerges that seeks to subvert prevailing ways of thinking and power structures in order to reconfigure dominant epistemologies. The performative actions of Latin American feminist artists involve a stance against colonial violence on bodies, proposing—through new aesthetic and ethical-political codes—alternative ways of producing knowledge through art and the body.
El presente ensayo se plantea a partir de las siguientes preguntas de investigación: ¿Cómo la performance latinoamericana produce y transmite conocimiento? ¿De qué manera la performance latinoamericana construye nuevas subjetividades e imaginarios que hablan desde la herida colonial y permiten liberarse de la teoría del conocimiento instalada en y por la Academia? ¿Cómo el saber podrá estar encarnado en seres (mujeres) que para el imaginario eurocéntrico son considerados ontológicamente inferiores?
Este texto propone reflexionar sobre la producción de conocimiento corporeizado y transmitido a través de las prácticas performáticas latinoamericanas feministas para cuestionar las formas hegemónicas instaladas en la Academia tanto en la concepción de arte que se tiene como en la producción/ transmisión de conocimiento.
Hoy, contra esos rasgos y desde un paradigma descolonial, se erige una historia latinoamericana que propone subvertir las formas de pensamiento y estructuras de poder que persisten para reconfigurar las epistemologías dominantes. Las acciones performáticas latinoamericanas de artistas feministas involucran una toma de posición ante los hechos de la violencia colonial contra los cuerpos, para proponer desde nuevos códigos estéticos y ético-políticos otras formas de producir conocimiento desde el arte y a través del cuerpo.