Theater and new sociability in the dramaturgy of Bernardo Vera y Pintado
Teatro y nueva sociabilidad en la dramaturgia de Bernardo Vera y Pintado
Author
Rueda Castro, Jorge
Hurtado Ruiz, Pablo
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/317310.32735/S0718-22012025000603173
Abstract
This paper works on the construction of national sociability in the dramatic introductions to “El triunfo de la libertad” and “Tragedia de Guillermo Tell” by the patriot and thinker Bernardo Vera y Pintado. To do this, the texts are analyzed based on the representation of the indigenous people as part of the construction of a new society that includes them in the social relations of Chileans and, on the other hand, in the construction of O'Higgins as a hero and figure of national independence. The proposal understands that the works represent the view regarding a new form of relationship between citizens in a recently liberated town and a political project of the nation that points to a homogenizing utopian horizon. El presente artículo trabaja la construcción de la sociabilidad nacional en las introducciones dramáticas a “El triunfo de la libertad” y a la “Tragedia de Guillermo Tell” del patriota y pensador Bernardo Vera y Pintado. Para ello, se analizan los textos en función de la representación de los indígenas como parte de la construcción de una nueva sociedad que los incluya en las relaciones sociales de los chilenos y, por otro lado, en la construcción de O’Higgins como héroe y figura de la independencia nacional. La propuesta comprende que las obras representan la mirada respecto a una nueva forma de relación entre los ciudadanos en un pueblo recién liberado y de un proyecto político de nación que apunta a un horizonte utópico homogeneizador.