Character, Calligraphy and painting: Painting and Writing in "One in Shi Tao´s Arts of Painting"
Carácter, caligrafía y pintura: En unión con los caracteres en el "Discurso acerca de la pintura de Shi Tao"
Author
WU, RONGQIAO
HE, YAN
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/319710.32735/S0718-22012025000603197
Abstract
The notion of the shared origin between calligraphy and painting is an important topic in the history of Chinese art. In this article, we aim to delve into the underlying connection that binds these two domains and to explore their significance in artistic creation. With this purpose, we will analyze the refined aesthetic conceptions presented by Master Shi Tao (1642-1707) in the chapter “Painting and Writing in One” from his seminal work Arts of Painting. This article will unveil that both artistic forms originate from the creative transformation of the “image of the heart,” and that there exists an isomorphic heterogeneity in the relationship between icon, characters, calligraphy, and painting. This pattern of correlation between the arts and nature embodies the ideal aesthetic principle pursued by Chinese artists as they seek a harmonious spiritual concord between humans and the universe. La noción del origen compartido entre la caligrafía y la pintura constituye un tópico importante en la historia del arte chino. En este artículo, pretendemos indagar la conexión subyacente que une ambas disciplinas y su relevancia en la creación artística. Con esta finalidad, emprenderemos una interpretación sobre las refinadas concepciones estéticas del maestro Shi Tao (1642-1707) en el capítulo “En unión con los caracteres” de su Discurso acerca de la pintura. El artículo revelará que ambas formas artísticas tienen su origen en la transformación creativa de la “imagen del corazón”, y que el ícono, el carácter, la caligrafía y la pintura mantienen una relación de heterogeneidad isomorfa. Este patrón de correlación entre las artes y la naturaleza encarna el principio estético ideal de los artistas chinos en su anhelo de alcanzar una armoniosa concordancia espiritual entre el ser humano y el universo.