• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

Character, Calligraphy and painting: Painting and Writing in "One in Shi Tao´s Arts of Painting"

Carácter, caligrafía y pintura: En unión con los caracteres en el "Discurso acerca de la pintura de Shi Tao"

Author
WU, RONGQIAO

HE, YAN

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3197
10.32735/S0718-22012025000603197
Abstract
The notion of the shared origin between calligraphy and painting is an important topic in the history of Chinese art. In this article, we aim to delve into the underlying connection that binds these two domains and to explore their significance in artistic creation. With this purpose, we will analyze the refined aesthetic conceptions presented by Master Shi Tao (1642-1707) in the chapter “Painting and Writing in One” from his seminal work Arts of Painting. This article will unveil that both artistic forms originate from the creative transformation of the “image of the heart,” and that there exists an isomorphic heterogeneity in the relationship between icon, characters, calligraphy, and painting. This pattern of correlation between the arts and nature embodies the ideal aesthetic principle pursued by Chinese artists as they seek a harmonious spiritual concord between humans and the universe.
 
La noción del origen compartido entre la caligrafía y la pintura constituye un tópico importante en la historia del arte chino. En este artículo, pretendemos indagar la conexión subyacente que une ambas disciplinas y su relevancia en la creación artística. Con esta finalidad, emprenderemos una interpretación sobre las refinadas concepciones estéticas del maestro Shi Tao (1642-1707) en el capítulo “En unión con los caracteres” de su Discurso acerca de la pintura. El artículo revelará que ambas formas artísticas tienen su origen en la transformación creativa de la “imagen del corazón”, y que el ícono, el carácter, la caligrafía y la pintura mantienen una relación de heterogeneidad isomorfa. Este patrón de correlación entre las artes y la naturaleza encarna el principio estético ideal de los artistas chinos en su anhelo de alcanzar una armoniosa concordancia espiritual entre el ser humano y el universo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB