Robbe-Grillet against Resnais, X against A and the reader against himself
Robbe-Grillet contra Resnais, X contra A y el lector contra sí mismo
Author
Grossi, Bruno
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/323710.32735/S0718-22012025000603237
Abstract
Resnais’s Last Year at Marienbad is considered one of the indisputable classics of modern cinema due to the series of technical, structural and narrative innovations it introduces, even so, a disturbing dimension of his was not fully addressed by specialized critics Only through feminist studies was it possible to begin to resignify what was hidden by the elegant and abstract formalism constructed by Robbe-Grillet and Resnais. In this sense, our reading starts from Higgins’ classic reading of Marienbad as an unconsciously phallocentric film, in which it is narrated the story of a rape and its subsequent cover-up; however, our hypothesis holds that Robbe-Grillet deliberately constructs an ambiguous device to maliciously subvert all knowledge. In this way, the consideration of Robbe-Grillet’s texts as hermeneutic “traps” thus opens a path of analysis that allows revealing novel elements to the film. Our work therefore proposes a comparative reading of Robbe-Grillet’s cine-roman and Resnais’s film to analyze the ways in which the former immanently plots to disavow the authorial figure of the latter and introduce confusion in the reader/spectator. El año pasado en Marienbad de Resnais es considerado ampliamente como uno de los clásicos del cine moderno a razón de las innovaciones técnicas, estructurales y narrativas que presenta, no obstante, una dimensión problemática de aquel no fue del todo atendida por la crítica especializada. Solo recién con los estudios feministas pudo comenzar a resignificarse aquello que el formalismo elegante y abstracto construido por Robbe-Grillet y Resnais parecía ocultar. En este sentido, nuestra lectura parte de la clásica lectura de Higgins sobre Marienbad como un film inconscientemente falocéntrico, en el que se contaría nada menos que la historia de una violación y su posterior encubrimiento; sin embargo, nuestra hipótesis sostiene que Robbe-Grillet construye en forma deliberada un dispositivo ambiguo a los fines de subvertir maliciosamente todo conocimiento del hecho. De este modo la consideración de los textos de Robbe-Grillet como “trampas” hermenéuticas abre así una vía de análisis que permite revelar elementos novedosos del film. Nuestro trabajo se propone por lo tanto leer el cine-roman de Robbe-Grillet y el film de Resnais para analizar los modos en los que el primero complota inmanentemente para desautorizar la figura autoral del segundo e introducir el desconcierto en el lector/espectador.