The sacrament of marriage in the byzantine rite
El sacramento del matrimonio en el rito bizantino
Author
Rogula, Krzysztof
Rogula, Krzysztof
Abstract
This article presents the theology of the sacrament of marriage in the Byzantine tradition Churches. In light of the value attributed to virginity in the early centuries of the Church (1), the concept of marriage in the Old Testament (2.1), and Roman legal norms (2.2), the author highlights the originality and significance of Christian marriage as portrayed in the New Testament (2.3). It is emphasized that, in its early stages, the marriage ceremony was liturgically united to the Eucharist (2.4). However, this connection gradually diminished under the influence of Roman civil law on sacramental practice, leading to the development of rituals separate from the Divine Liturgy, such as the rites of betrothal and crowning (2.5). These rituals, conceived in response to the legal and pastoral needs of the time, acquired profound theological and spiritual meaning, symbolizing the union of spouses as a new creation in Christ and their integration into the divine plan of salvation. Finally, the text addresses issues such as second marriages (2.6), the possibility of remarriage after divorce (2.7), and the regulations concerning clerical marriage (2.8). Este artículo presenta la teología del matrimonio sacramental en las Iglesias de tradición bizantina a partir del valor atribuido a la virginidad en los primeros siglos de la Iglesia (1), del concepto de matrimonio en el Antiguo Testamento (2.1) y de las normativas del derecho romano (2.2).
El autor destaca la originalidad y relevancia del matrimonio cristiano tal como se presenta en el Nuevo Testamento (2.3). Subraya que en sus inicios la ceremonia matrimonial estaba litúrgicamente vinculada a la Eucaristía (2.4). No obstante, esta conexión se fue diluyendo progresivamente bajo la influencia del derecho civil romano en la práctica sacramental, lo que dio lugar a rituales separados de la Divina Liturgia, como los ritos de esponsales y de coronación (2.5). Estos rituales, concebidos en respuesta a las necesidades legales y pastorales de la época, adquirieron un significado teológico y espiritual profundo, simbolizando la unión de los esposos como una nueva creación en Cristo y su integración en el plan divino de salvación.
Por último, el texto analiza cuestiones como las segundas nupcias (2.6), la posibilidad de un nuevo matrimonio tras el divorcio (2.7) y las normativas relacionadas con el matrimonio del clero (2.8).