Negative campaigns in X (formerly known as Twitter) for the 2021 presidential campaigns in Chile
Campañas negativas en X (antes conocido como Twitter) para las campañas presidenciales 2021 en Chile
Author
Soto Pincheira, Daniel
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/re-presentaciones/article/view/706610.35588/vfa4wj50
Abstract
The aim of this article is to understand how negative campaigning worked during the 2021 presidential campaigns on social media X (formerly known as Twitter). This mixed-methods research integrated quantitative and qualitative approaches to analyze the accounts of the seven presidential candidates who ran for office and determine the extent to which this tactic was employed in the campaign. The findings show that negative campaigning is present on X, with José Antonio Kast (Republican Party) being the candidate who used this strategy the most. Furthermore, the study helps identify that candidates who faced less negative campaigns, ranked lowest in the elections, whereas those attacked the most, secured the first positions. That is the case of Gabriel Boric, who was ultimately elected president. El objetivo del presente artículo es comprender cómo funcionó la campaña negativa en las campañas presidenciales 2021 en la red social X (antes conocida como Twitter). La investigación, mixta, englobando lo cuantitativo y cualitativo, analizó las cuentas de los siete candidatos que buscaron obtener el sillón presidencial, identificando la magnitud de esta táctica en las campañas. Como resultado, la campaña negativa existe en X por parte de los candidatos, siendo José Antonio Kast (Partido Republicano) quien más la emplea. Se logra identificar que quienes menos sufrieron campaña negativa en su contra, obtuvieron los últimos puestos en las votaciones. Además, quienes más fueron atacados, obtuvieron los primeros puestos, como Gabriel Boric que salió electo Presidente de la República.