“Biographical-emotional trajectories”. Theoretical-methodological notes from a study on hunger in Argentina
“Trayectorias biográficas-emocionales”. Notas teóricas-metodológicas a partir de un estudio sobre el hambre en Argentina
Author
Cervio, Ana Lucía
Sordini, María Victoria
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/787210.4206/rev.austral.cienc.soc.2025.n48-02
Abstract
Since the second decade of the 20th century –although not without interruptions– the Social Sciences have increasingly opted for the biographical method as an inquiry strategy. It constitutes an interpretive process that immerses itself in the lives of the subjects, seeking to produce social knowledge from the understanding of individual experiences. This article aims to establish some theoretical-methodological connections between biographies and emotions, considering the fundamental space that the latter plays in the configuration of life trajectories. After characterizing the biographical method and presenting the particularities of the life stories, the concept of “biographical-emotional trajectories” is proposed, recovering contributions from the Sociology of bodies/emotions. Next, the potential of the biographical method for the investigation of emotions is discussed, reviewing the results of a recent investigation on hunger as an intergenerational problem among the popular sectors of Argentina. Desde la segunda década del siglo XX –aunque no exento de intermitencias– las Ciencias Sociales han optado en forma creciente por el método biográfico como estrategia de indagación. El mismo constituye un proceso interpretativo que se sumerge en la vida de los sujetos, procurando producir conocimiento social a partir de la comprensión de experiencias y vivencias individuales. Este artículo busca establecer algunas conexiones teóricas-metodológicas entre biografías y emociones, considerando el espacio fundamental que estas últimas revisten en la configuración de las trayectorias de vida. Tras caracterizar al método biográfico y presentar las particularidades de los relatos de vida, se propone el concepto “trayectorias biográficas-emocionales”, recuperando aportes de una sociología de los cuerpos/emociones. Seguidamente, se discuten las potencialidades del método biográfico para la indagación de las emociones revisando los resultados de una investigación reciente sobre el hambre como problemática intergeneracional entre los sectores populares de Argentina.