Kontraformas: Craftivism and Co-Design from a Gender Perspective in the Periphery
Kontraformas: Craftivismo y co-diseño desde una perspectiva de género en la periferia
Author
Alarcón Riquelme, Fernanda
Abstract
This article explores the relationship between design, feminism, and craftivism to transform communities, using the material culture of the periphery as a starting point and examining its role in the construction of collective identities. It proposes reimagining the material not only as an object, but as a tangible archive of shared memories among women, highlighting their narratives and popular knowledge. In this context, the article presents the outcomes of Kontraformas: Laboratorio de co-creación, a research-creation project developed between 2022 and 2024 in the southern periphery of Santiago, Chile, in collaboration with Fundación Ecolety in San Bernardo. Through four participatory sessions, the initiative used ceramics as a tool to graphically represent the participants’ collective experiences within a peripheral context. The project proposes a methodology applicable in various co-creation settings. From an approach that combines design as an interdisciplinary tool, popular feminism as a local visual language, and craft as an act of resistance, it developed dynamics that re-signify traditional crafts and strengthen collective identities. This positions craft as a bridge between design and its social role as a collective tool that communicates from the periphery. Este artículo explora la relación entre diseño, feminismo y craftivismo como un medio para transformar comunidades, tomando como punto de partida la cultura material de la periferia y su papel en la construcción de identidades colectivas. Se propone reimaginar lo material no solo como objeto, sino como archivo tangible de memorias compartidas por mujeres, destacando sus narrativas y saberes populares. De este modo, se presentan los resultados de Kontraformas: Laboratorio de co-creación, un proyecto de investigación-creación desarrollado entre 2022 y 2024 en la periferia sur de Santiago de Chile, en colaboración con la Fundación Ecolety en San Bernardo. A través de cuatro sesiones participativas, la instancia utilizó la cerámica como herramienta para representar gráficamente vivencias colectivas en un contexto periférico. El proyecto propone una metodología aplicable en diversos espacios para la co-creación. Así, desde un enfoque que combina diseño como herramienta interdisciplinaria, feminismo popular como visualidad local, y craft como acto de resistencia, se diseñaron dinámicas que resignifican oficios y fortalecen identidades colectivas. Esto posiciona al craft como puente entre el diseño y su rol social, como una herramienta colectiva que comunica desde la periferia.