Universal Design and Exclusion in Latin America: A Critical Perspective Based on the Philosophies of Liberation
Diseño Universal y exclusión en América Latina: Una crítica decolonial a partir de las Filosofías de la Liberación
Author
Rosselló Zeldis, Ximena
Abstract
This article argues that Universal Design has been implemented uncritically in Latin American contexts, resulting in limited effectiveness. This outcome is attributed to historical and sociocultural factors, which are examined through a critical epistemological lens to understand their impact on the practice of Universal Design, with a focus on inclusive education. A literature review presents first theoretical and contextual aspects of Universal Design, functional diversity, and educational inclusion in Latin America. Then, it is problematized to identify those points that hinder the advancement of Universal Design and equity in education, resulting in the dehumanization of people with disabilities. Finally, the theoretical framework of Latin American Liberation Philosophies is proposed as a conceptual foundation capable of supporting, contextualizing, and re-signifying Universal Design. Drawing from the reflections developed in this study, Analectic Design is proposed as a new disciplinary response to dehumanization. This proposal represents an emerging line of research that opens new theoretical perspectives for the field of Design, challenging the boundaries of the discipline. Este artículo plantea que el Diseño Universal ha sido implementado de manera acrítica en contextos latinoamericanos, con pobres resultados. Esto se atribuye a aspectos históricos y socioculturales, los que se examinan desde una epistemología crítica para develar sus impactos en el ejercicio del Diseño Universal, centrándose en la educación inclusiva. Se presenta acá una revisión bibliográfica que, primeramente, expone aspectos teóricos y contextuales sobre el Diseño Universal, la diversidad funcional y la inclusión educativa en Latinoamérica. Luego, se problematiza para identificar aquellos puntos que obstaculizan el avance del Diseño Universal y la equidad en la educación, lo que resulta en la deshumanización de personas con diversidad funcional. Finalmente, se proponen los planteamientos teóricos de las Filosofías de la Liberación latinoamericanas como un marco conceptual capaz de sustentar, situar y resignificar el Diseño Universal. A partir de las reflexiones que surgen de este escrito, se plantea desarrollar un Diseño Analéctico como respuesta disciplinar a la deshumanización. Esto constituye una línea de investigación emergente, que abre nuevas perspectivas teóricas para el diseño, desafiando los límites de la disciplina.