Immersive Sketch: Impact on Design Education of Digital Native Students
Boceto inmersivo: Impacto en la formación en diseño de estudiantes nativo-digitales
Author
Palma Fanjul, Fernando
Cereceda Bálic, Gabriel
Abstract
This article aims to present and critically analyze the main findings of a research project that examines the impact of virtual reality (vr) tools —specifically, Gravity Sketch software and MetaQuest headsets— on product design education, with particular focus on reducing analog sketching inhibition among digital-native students. An experiment was conducted in which a group of students used these technologies to develop formal design proposals, in order to explore both the potential of the tools and student performance during the initial stages of ideation and formal development. A mixed-methods approach was employed, combining a literature review, analysis of the ArtCenter College of Design case, and semi-structured interviews with all Industrial Design students from the Universidad del Bío-Bío who participated in the immersive sketching experiment. The results indicate that virtual environments foster experimentation, accelerate iteration processes, and reduce the anxiety commonly associated with traditional sketching by incorporating error as an integral part of the learning process. However, limitations were identified in terms of technical precision and ergonomics, suggesting potential risks for the development of manual skills. Based on these findings, a model is proposed that integrates both traditional and digital methods. Este artículo tiene por objetivo exponer y analizar críticamente los principales hallazgos de una investigación que examina el impacto de herramientas de realidad virtual (rv), como el software Gravity Sketch y los visores MetaQuest, en la educación del diseño de productos, con especial atención en la reducción del fenómeno de la inhibición al boceto análogo entre estudiantes nativos digitales. Se desarrolló un experimento en el que un grupo de estudiantes empleó estas tecnologías en la elaboración de propuestas formales de diseño, con el objetivo de explorar tanto el potencial de las herramientas como el desempeño de los estudiantes en las etapas iniciales de búsqueda y desarrollo formal. Se utilizó un enfoque metodológico mixto que combinó revisión bibliográfica, análisis del caso del ArtCenter College of Design y entrevistas semiestructuradas con la totalidad de los estudiantes de Diseño Industrial de la Universidad del Bío-Bío que participaron en el experimento de boceto inmersivo. Los resultados indican que los entornos virtuales promueven la experimentación, aceleran los procesos de iteración y reducen la ansiedad asociada al boceto tradicional, incorporando el error como parte del aprendizaje. No obstante, se identificaron limitaciones en cuanto a precisión técnica y ergonomía, lo que sugiere posibles riesgos para el desarrollo de habilidades manuales. A partir de estos hallazgos, se propone un modelo que integre métodos tradicionales y digitales.