• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • URBE: Arquitectura, Ciudad y Territorio
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • URBE: Arquitectura, Ciudad y Territorio
  • View Item

Chilean Muralism in Stone (1956-1981)

Marie Martner y el Muralismo Chileno en Piedra (1956-1981)

Author
Elenes Miranda, Jose Luis

Cerda-Brintrup, Gonzalo

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/urbe/article/view/19406
10.29393/UR20-6MMEC20006
Abstract
This research identifies Chilean Muralism in Stone through the study of the plastic work of Marie Martner García, focusing on her intervention in the Escuela México de Talcahuano, particularly in the mural Fraternidad de dos pueblos. The text analyzes the development of this avant-garde movement, highlighting its emergence as a response to the search for a cultural identity in Latin America. The methodology is based on a theoretical review, technical analysis and historiographic study, which includes the artist's personal collection and a specialized bibliographic review. The results highlight the fusion of plastic art with architecture, marked by the use of natural stone as a local resource, Martner's technical reinterpretation of the mosaic in “pastelones” and the collective work as key elements in the process of plastic reintegration of muralism with modern architecture of the mid-twentieth century in Chile.
 
Esta investigación identifica el Muralismo Chileno en Piedra mediante el estudio de la obra plástica de Marie Martner García, enfocándose en su intervención en la Escuela México de Talcahuano, particularmente en el mural Fraternidad de dos pueblos. El texto analiza el desarrollo de este movimiento de vanguardia, destacando su surgimiento como respuesta a la búsqueda de una identidad cultural en América Latina. La metodología se sustenta en la revisión teórica, el análisis técnico y el estudio historiográfico, que incluye el acervo personal de la artista y una revisión bibliográfica especializada. Los resultados destacan la fusión de la plástica con la arquitectura, marcada por el uso de piedra natural como recurso local, la reinterpretación técnica del mosaico en "pastelones" por parte de Martner y el trabajo colectivo como elementos clave en el proceso de reintegración plástica del muralismo con la arquitectura moderna de mediados del siglo XX en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB