• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

The comic theater of the thirties and the representations of Topaze and Juan Verdejo on stage in Chile

El teatro cómico de los años treinta y las representaciones de Topaze y Juan Verdejo en los escenarios de Chile

Author
Salinas Campos, Maximiliano

Full text
http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/430
10.32735/S0718-6568/2006-N13-430
Abstract
How has the lower classes humour in times of crisis expressed? That is the invitation the author makes us, as he goes over the most remarkable episodes of chilean comic theater and comedians during the tuffest Great Depression years. The stages, the locations, the artists and even the titles of the comic performances refer to a bohemian life that has long been lost in Santiago. Through a press research, Maximiliano Salinas makes us witnesses of the disputes between the elite cultura representatives and the folk humour supporters which is best represented in the figure of a ficticious character named Juan Verdejo. As in a carnival, we understand that de roughness and suffeering in life become, trough this artisans of the gesture and the ingeneous word, into an explosion of artistic creativity as it gives a fight to economic depression, as well as the psycological one.
 
¿Cómo ha sido el humor popular en tiempos de crisis? Esa parece ser la invitación que nos hace el autor del texto al revisar los episodios más notables del teatro cómico y del humor revisteril chileno durante los años más duros de la Gran Depresión. El espacio físico, los artistas, incluso los títulos de las obras hacen referencia a una vida nocturna que ha desaparecido de Santiago. A través de la prensa, Maximiliano Salinas nos hace testigos de las disputas entre los representantes de la cultura de elite y los defensores del humor criollo, representado en la figura del personaje Juan Verdejo. Como en un carnaval, comprendemos que la dureza y el sufrimiento de la vida se convierten, por medio de estos artesanos del gesto y la palabra ingeniosa, en una explosión de creación artística y combate de la depresión económica y también sicológica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB