Show simple item record

El teatro cómico de los años treinta y las representaciones de Topaze y Juan Verdejo en los escenarios de Chile

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorSalinas Campos, Maximiliano
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:01Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:01Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/430
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2006-N13-430
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25648
dc.descriptionHow has the lower classes humour in times of crisis expressed? That is the invitation the author makes us, as he goes over the most remarkable episodes of chilean comic theater and comedians during the tuffest Great Depression years. The stages, the locations, the artists and even the titles of the comic performances refer to a bohemian life that has long been lost in Santiago. Through a press research, Maximiliano Salinas makes us witnesses of the disputes between the elite cultura representatives and the folk humour supporters which is best represented in the figure of a ficticious character named Juan Verdejo. As in a carnival, we understand that de roughness and suffeering in life become, trough this artisans of the gesture and the ingeneous word, into an explosion of artistic creativity as it gives a fight to economic depression, as well as the psycological one.en-US
dc.description¿Cómo ha sido el humor popular en tiempos de crisis? Esa parece ser la invitación que nos hace el autor del texto al revisar los episodios más notables del teatro cómico y del humor revisteril chileno durante los años más duros de la Gran Depresión. El espacio físico, los artistas, incluso los títulos de las obras hacen referencia a una vida nocturna que ha desaparecido de Santiago. A través de la prensa, Maximiliano Salinas nos hace testigos de las disputas entre los representantes de la cultura de elite y los defensores del humor criollo, representado en la figura del personaje Juan Verdejo. Como en un carnaval, comprendemos que la dureza y el sufrimiento de la vida se convierten, por medio de estos artesanos del gesto y la palabra ingeniosa, en una explosión de creación artística y combate de la depresión económica y también sicológica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/430/775
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/430/776
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 13 (2006): Concentración y poder mundiales-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjecthumour; comic theater; lower class world; economic depression; Chileen-US
dc.subjecthumor; teatro cómico; mundo popular; depresión económica; Chilees-ES
dc.titleThe comic theater of the thirties and the representations of Topaze and Juan Verdejo on stage in Chileen-US
dc.titleEl teatro cómico de los años treinta y las representaciones de Topaze y Juan Verdejo en los escenarios de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record