Transforming knowledge in the global society. Complex thought and transdisciplinarity
Transformar el conocimiento en la sociedad globalizada. Pensamiento complejo y transdisciplinariedad
Author
Pozzoli, María Teresa
Abstract
This article starts from the recognition of the present model of development and cartesian paradigm crisis, which have promoted the trapped conscience of “the worrior”. By introducing complex thought through meditative exercises, it is possible to divulge a transdisciplinary scope that may allow to face the problems of a “risk society”, stimulating a dialogical conformation of a “world of the healthy life”. The spreading of this new humanism depends on the effectiveness of the Educational Reform still on course. In order to achieve this, it is necessary to educate reflective subjects, that will assume their own multidimensionality, ready to incorporate the new apprenticeship that the global society offers. En este artículo se parte del reconocimiento de la crisis del actual modelo de desarrollo y del paradigma cartesiano, que han promovido la conciencia entrampada del “guerrero”. Desde la incorporación del pensamiento complejo a través de ejercicios reflexivos, es posible difundir una mirada transdisciplinar que permita enfrentar los problemas de una “sociedad de riesgo”, incentivando la conformación dialógica de un “mundo de la vida saludable”. La difusión de este nuevo humanismo depende de la efectividad de la Reforma Educativa que aún está pendiente. Para ello, se requiere educar sujetos reflexivos, que asuman la propia multidimensionalidad, dispuestos a incorporar los nuevos aprendizajes que ofrece la sociedad globalizada.