Show simple item record

Transformar el conocimiento en la sociedad globalizada. Pensamiento complejo y transdisciplinariedad

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorPozzoli, María  Teresa
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:01Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:01Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/489
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N16-489
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25657
dc.descriptionThis article starts  from the recognition of the present model of development and cartesian paradigm crisis, which have promoted the trapped conscience of “the worrior”. By introducing  complex thought through meditative exercises, it is possible to divulge a transdisciplinary scope that  may allow to face the problems of a “risk society”, stimulating a dialogical conformation of a “world of the healthy life”. The spreading of this new humanism depends on the effectiveness of the Educational Reform still on course. In order to achieve this, it is necessary to educate reflective subjects, that will assume their own multidimensionality, ready to incorporate the new apprenticeship that the global society offers.en-US
dc.descriptionEn este artículo se parte del reconocimiento de la crisis del actual modelo de desarrollo y del paradigma cartesiano, que han promovido la conciencia entrampada del “guerrero”. Desde la incorporación del pensamiento complejo a través de ejercicios  reflexivos, es posible difundir una mirada transdisciplinar que permita enfrentar los problemas de una “sociedad de riesgo”, incentivando la conformación dialógica de un “mundo de la vida saludable”. La difusión de este nuevo humanismo depende de la efectividad de la Reforma Educativa que aún está pendiente. Para ello, se requiere educar sujetos reflexivos, que asuman la propia multidimensionalidad, dispuestos a incorporar los nuevos aprendizajes que ofrece la sociedad globalizada.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/489/893
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/489/894
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 16 (2007): Hacia la transdiciplinariedades-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjecttransdisciplinarity; paradigm crisis; complex thought; educational reform; global societyen-US
dc.subjecttransdisciplinariedad; crisis paradigmática; pensamiento complejo; reforma educativa; sociedad globalizadaes-ES
dc.titleTransforming knowledge in the global society. Complex thought and transdisciplinarityen-US
dc.titleTransformar el conocimiento en la sociedad globalizada. Pensamiento complejo y transdisciplinariedades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record