• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

Reflexive literacy, permanent building of thought

Alfabetización reflexiva, construcción permanente del pensamiento;
Alfabetização reflexiva, construção permanente do pensamento

Author
Santiago Jiménez, María  Evelinda

Murillo Murillo, Misael

Parra Vitorino, Bernardo

Lazcano Herrero, María  Eugenia

Full text
http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/689
10.32735/S0718-6568/2010-N25-689
Abstract
The role of education is to spread the benefits of living in democratic societies, however, the diaspora of those advantages is connected to globalized economic and political interests; their mission: to anesthetize society so it will silently observe the dismantling of its life project. Traditional education does not promote the ability to read the complexity of the democratic reality. It focuses primarily on lecturing about the “benefits” of modernity, where the majority is destined to be masses of employees, and a minority to “inherit” the elite. This document proposes that for reading this reality, citizens must be literate beyond mere technique that would only serve to read, memorize and write manuals, particularly literacy should be: thoughtful, critical, based on knowledge’s dialogue and permanent; but, ethically coordinated by intellectual teachers.
 
La función de la educación es difundir las ventajas de vivir en sociedades democráticas, sin embargo, la diáspora de esas ventajas está articulada a intereses políticos y económicos globalizados; su misión: anestesiar a la sociedad para que observe en silencio el desmantelamiento de su proyecto de vida. La educación tradicional no fomenta la habilidad para leer la complejidad de esa realidad democrática. Se enfoca, principalmente, en aleccionar sobre  las “ventajas” de la modernidad, donde la mayoría tiene como destino ser masas de asalariados y una minoría, “heredar” la élite. Este documento, propone que para leer esta realidad, la ciudadanía debe ser alfabetizada más allá de la mera técnica que sólo sirva para leer, memorizar y escribir manuales; particularmente la alfabetización debe ser: reflexiva, crítica, basada en el diálogo de saberes y permanente; pero, éticamente coordinada por docentes intelectuales.
 
A função da educação é difundir as vantagens de viver em sociedades democráticas, no entanto, a diáspora dessas vantagens está articulada a interesses políticos e económicos globalizados; sua missão: anestesiar à sociedade para que observe em silêncio o desmantelamiento de seu projecto de vida. A educação tradicional não fomenta a habilidade para ler a complexidade dessa realidade democrática. Se enfoca, principalmente, em aleccionar sobre as “vantagens” da modernidade, onde a maioria tem como destino, ser massas de assalariados e uma minoria, “herdar” a elite. Este documento, propõe que para ler esta realidade, a cidadania deve ser alfabetizada para além da mera técnica que só sirva para ler, memorizar e escrever manuais; particularmente a alfabetização deve ser: reflexiva, crítica, baseada no diálogo de saberes e permanente; mas, eticamente coordenada por docentes intelectuais.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB