• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

Racism and “inclusion” matrices of Haitian migration in Chile: conceptual and contextual elements for discussion

Racismo y matrices de “inclusión” de la migración haitiana en Chile: elementos conceptuales y contextuales para la discusión;
Racismo e matrizes de “inclusão” da migração haitiana no Chile: elementos conceituais e contextuais para a discussão

Author
Rojas Pedemonte, Nicolás

Amode, Nassila

Vásquez Rencoret, Jorge

Full text
http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/1167
10.32735/S0718-6568/2015-N42-1167
Abstract
This analysis focuses on the representations and experiences of racism and exclusion in relation to socio-cultural matrices identified by Haitian migrants as aspects that could improve the chances of integration in the Chilean society. It contextualizes the process in a particular historical, social and political moment both in the country of origin as that of destination; developing along the concepts of neo-racism and subtle racism to describe experiences, practices and cognitions present in the speeches of haitian migrants in Chile.Esta reflexão centra-se na análise das representações e experiências de racismo e exclusão em relação a matrizes socioculturais que os imigrantes haitianos identificam como possibilidades de integração na sociedade chilena. Contextualiza o processo num determinado momento histórico, social e político, tanto no país de origem como de destino; desenvolvendo junto com isso os conceitos de neo-racismo e racismo sutil para descrever experiências, práticas e cognições presentes nos discursos de os/asmigrantes haitianos/asno Chile.
 
La presente reflexión se enfoca en el análisis de las representaciones y experiencias de racismo y exclusión en relación a matrices socioculturales que los migrantes haitianos identifican como posibilidades de inserción en la sociedad chilena. Contextualiza el proceso en un determinado momento histórico, social y político tanto en el país de origen como de destino; desarrollando junto con ello los conceptos de neorracismo y racismo sutil para describir experiencias, prácticas y cogniciones presentes en los discursos de los y las migrantes haitianos/as en Chile.
 
Esta reflexão centra-se na análise das representações e experiências de racismo e exclusão em relação a matrizes socioculturais que os imigrantes haitianos identificam como possibilidades de integração na sociedade chilena. Contextualiza o processo num determinado momento histórico, social e político, tanto no país de origem como de destino; desenvolvendo junto com isso os conceitos de neo-racismo e racismo sutil para descrever experiências, práticas e cognições presentes nos discursos de os/asmigrantes haitianos/asno Chile.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962) 

    Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282
  • Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas 

    Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107
  • Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile 

    Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB