• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

The 2006 student’s demonstrations: an answer to frustrated myths and hopes

Las movilizaciones estudiantiles de 2006: una respuesta a mitos y esperanzas defraudados

Author
Larotonda, Christian

Full text
http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/495
10.32735/S0718-6568/2007-N16-495
Abstract
This paper tackles some of the social changes that affect the hope of the fulfilment of promises inscribed in the social imaginary about education, and it’s link with the 2006 students demonstrations in Chile during 2006. These promises, nowadays unaccomplished for most of the people, are part of  what, in this article is considered a myth about education,  which was condensed, in Chile, in a social discourse based in the meritocratic principle, which does not have, nowadays, the vitality it used to have. The paradox observed between the importance given by society to education (shown in the considerable increase of public investment), good results in most of the most important variables and the people’s increasing dissatisfaction with the quality of education, is explained in this paper starting from the consideration of education as a ritual practice that has lost it sense that gave origin and support, in a present society of fast and deep changes.
 
Este artículo aborda algunos de los cambios sociales que afectan las esperanzas de cumplimiento de las promesas implícitas en el imaginario social sobre la educación, y su vinculación con las protestas estudiantiles en Chile en el 2006. Esta promesas, hoy incumplidas para la mayoría, forman parte de lo que esta reflexión considera el mito sobre la educación, el cual, en Chile, se condensó en un discurso sustentado sobre el principio de la meritocracia, que no goza de la vitalidad que tuvo en otros tiempos. La paradoja que se observa entre la importancia dada por la sociedad a la educación (traducido en un importante aumento de la inversión pública), los buenos resultados en las grandes variables y el creciente descontento de la población respecto de la calidad de ésta, se explica en esta reflexión a partir de la consideración de la educación como una práctica ritual que ha perdido el sentido y el fundamento que le dio origen y sustento en la sociedad actual de rápidos y profundos cambios.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB