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Las movilizaciones estudiantiles de 2006: una respuesta a mitos y esperanzas defraudados

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorLarotonda, Christian
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:36Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:36Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/495
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N16-495
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25935
dc.descriptionThis paper tackles some of the social changes that affect the hope of the fulfilment of promises inscribed in the social imaginary about education, and it’s link with the 2006 students demonstrations in Chile during 2006. These promises, nowadays unaccomplished for most of the people, are part of  what, in this article is considered a myth about education,  which was condensed, in Chile, in a social discourse based in the meritocratic principle, which does not have, nowadays, the vitality it used to have. The paradox observed between the importance given by society to education (shown in the considerable increase of public investment), good results in most of the most important variables and the people’s increasing dissatisfaction with the quality of education, is explained in this paper starting from the consideration of education as a ritual practice that has lost it sense that gave origin and support, in a present society of fast and deep changes.en-US
dc.descriptionEste artículo aborda algunos de los cambios sociales que afectan las esperanzas de cumplimiento de las promesas implícitas en el imaginario social sobre la educación, y su vinculación con las protestas estudiantiles en Chile en el 2006. Esta promesas, hoy incumplidas para la mayoría, forman parte de lo que esta reflexión considera el mito sobre la educación, el cual, en Chile, se condensó en un discurso sustentado sobre el principio de la meritocracia, que no goza de la vitalidad que tuvo en otros tiempos. La paradoja que se observa entre la importancia dada por la sociedad a la educación (traducido en un importante aumento de la inversión pública), los buenos resultados en las grandes variables y el creciente descontento de la población respecto de la calidad de ésta, se explica en esta reflexión a partir de la consideración de la educación como una práctica ritual que ha perdido el sentido y el fundamento que le dio origen y sustento en la sociedad actual de rápidos y profundos cambios.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/495/905
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/495/906
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 16 (2007): Hacia la transdiciplinariedades-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectyoungsters; meritocracy; social changes and education; meaning of educationen-US
dc.subjectjóvenes; meritocracia; cambios sociales y educación; sentido de la educaciónes-ES
dc.titleThe 2006 student’s demonstrations: an answer to frustrated myths and hopesen-US
dc.titleLas movilizaciones estudiantiles de 2006: una respuesta a mitos y esperanzas defraudadoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


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