From the valley of tears to the valley of Jauja: the redemptionist promisses of neopentecostalism in this world
Del valle de lágrimas al valle de Jauja. Las promesas redentoras del neopentecostalismo en el más acá
Author
Mansilla Agüero, Miguel Ángel
Abstract
In Chile, sociology of the protestant religion is always talking about the protestant and pentecostalism; it has not yet been written about the “neopentecostal” phenomenon in this country, as the neighbor countries -Peru, Bolivia, Brazil, Argentina, etc- have done. The “neopentecostalism” has meant a redefinition of the religious discourse: in its contents, rites and the use of mass media; in relation to the political, social, economics and cultural phenomenon that our country has lived since the last part of the XXth century. Among the most visible changes we find an emphasis on a theodicy of happiness, and the use of technology. This has meant to transform the worship spaces into “electronic worship or cyberworship” with a theatrical focus, dramaturgic sceneries and social movement, transforming itself into a religion of techniques and images, inserting the contents of their religious offer within the cultural industry, and merchandizing the sacred music in a wide internal market. Thus, with a strong impact on religious locations, and in the meaning of the body, the social movement and the emotions. En Chile, la sociología de la religión protestante siempre habla de protestantismo y pentecostalismo; aún no se ha escrito sobre el fenómeno neopentecostal, como en los países vecinos: Perú, Bolivia, Brasil, Argentina, etc. El neopentecostalismo ha significado una redefinición del discurso religioso, en sus contenidos, ritos y medios difusivos; concordando con los fenómenos políticos, sociales, económicos y culturales que ha vivido nuestro país, a partir de la última década del siglo XX. Entre los cambios más visibles encontramos el énfasis de una teodicea de la felicidad y la incorporación tecnológica. Esto ha significado transformar los espacios cúlticos en “cultos electrónicos” o “cibercultos” con un enfoque teatralizante y escenas dramatúrgicas. Transformándose en una religiosidad de la técnica y la imagen e insertando los contenidos y la oferta religiosa en la industria cultural, mercantilizando la música sagrada en un amplio mercado interno. Impactando fuertemente en los espacios religiosos, en la concepción del cuerpo, la movilidad social y las emociones.