Show simple item record

Del valle de lágrimas al valle de Jauja. Las promesas redentoras del neopentecostalismo en el más acá

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMansilla Agüero, Miguel  Ángel
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:40Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:40Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/451
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2006-N14-451
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25974
dc.descriptionIn Chile, sociology of the protestant religion is always talking about the protestant and pentecostalism; it has not yet been written about the “neopentecostal” phenomenon in this country, as the neighbor countries -Peru, Bolivia, Brazil, Argentina, etc- have done. The “neopentecostalism” has meant a redefinition of the religious discourse: in its contents, rites and the use of mass media; in relation to the political, social, economics and cultural phenomenon that our country has lived since the last part of the XXth century. Among the most visible changes we find an emphasis on a theodicy of happiness, and the use of technology. This has meant to transform the worship spaces into “electronic worship or cyberworship” with a theatrical focus, dramaturgic sceneries and social movement, transforming itself into a religion of techniques and images, inserting the contents of their religious offer within the cultural industry, and merchandizing the sacred music in a wide internal market. Thus, with a strong impact on religious locations, and in the meaning of the body, the social movement and the emotions.en-US
dc.descriptionEn Chile, la sociología de la religión protestante siempre habla de protestantismo y pentecostalismo; aún no se ha escrito sobre el fenómeno neopentecostal, como en los países vecinos: Perú, Bolivia, Brasil, Argentina, etc. El neopentecostalismo ha significado una redefinición del discurso religioso, en sus contenidos, ritos y medios difusivos; concordando con los fenómenos políticos, sociales, económicos y culturales que ha vivido nuestro país, a partir de la última década del siglo XX. Entre los cambios más visibles encontramos el énfasis de una teodicea de la felicidad y la incorporación tecnológica. Esto ha significado transformar los espacios cúlticos en “cultos electrónicos” o “cibercultos” con un enfoque teatralizante y escenas dramatúrgicas. Transformándose en una religiosidad de la técnica y la imagen e insertando los contenidos y la oferta religiosa en la industria cultural, mercantilizando la música sagrada en un amplio mercado interno. Impactando fuertemente en los espacios religiosos, en la concepción del cuerpo, la movilidad social y las emociones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/451/817
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/451/818
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 14 (2006): Hacia una cultura del aguaes-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectmusical industry; profanation of the sacred; new body meaning; emotional culture; heaven on earthen-US
dc.subjectindustria musical; profanación de lo sagrado; resignificación del cuerpo; cultura emocional y cielificación de la tierraes-ES
dc.titleFrom the valley of tears to the valley of Jauja: the redemptionist promisses of neopentecostalism in this worlden-US
dc.titleDel valle de lágrimas al valle de Jauja. Las promesas redentoras del neopentecostalismo en el más acáes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record