• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Acta Bioethica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Acta Bioethica
  • View Item

Science, Religion and Ethics: The religious ethical basis of Indian science of Medicine

Ciencia, Religión y Ética: Los fundamentos éticos religiosos de la ciencia médica India;
;
Ciencia, Religiao e Ética: Os fundamentos éticos religiosos da ciencia médica indiana

Author
Nellickappilly, Sreekumar

Full text
https://actabioethica.uchile.cl/index.php/AB/article/view/8304
Abstract
It is often said that in Ayurveda, the Indian science of medicine, the scientific concerns are muddled up withreligious and metaphysical convictions. This paper reies to show how while retaining the experiential route of science intact,Ayurveda shares certain imporant concerns with religion and philosophy in India. It affirms that this ultimately has helpedAyurveda successfully avoiding the problems associated with multiple ontologies--owing to a separation of science fromvalues. Thsi paper will examine some important religious assumptions that play vital role in the conception and practiceof the science of Ayurveda and how such approaches contributed in developing and integraing a strong code of medicalethics into the practice of medicine. The first section of the paper will bring out the experiential route of Ayurveda. Thesecond section examines the concepts of disease and health/wellbeing in Ayurveda, in order to bring tout the ethical outlookingrained in it. The thirs section will analyse some fundamental postulates fo Indian ethics and attempts to show that withthe Vedic conception of Rita -cosmic moral order- Ayurveda uniquely defines itself as a way of physical, mental and ethicalliving, which aims at a very comprehensive notion of wellbeing    
 
Se dice a menudo que en Ayurveda, en la ciencia de la medicina India, se encuentran entremezcladas laspreocupaciones científicas con convicciones religiosas y metafísicas. Este artículo trata de mostrar que, manteniendo intactala ruta experimental de la ciencia, Ayurveda comparte ciertas preocupaciones importantes de la religión y la filosofía enla India. Afirma que esto definitivamente ha ayudado a Ayurveda a evitar con éxito problemas asociados con ontologíasmúltiples, debido a la separación de la ciencia con los valores. Examina algunos presupuestos religiosos importantes quejuegan un papel vital en la concepción y práctica de la ciencia de Ayurveda y cómo tales aproximaciones contribuyeron adesarrollar e integrar un fuerte código de ética médica en la práctica de la medicina. La primera sección del artículo presentala ruta experiencial de Ayurveda. La segunda, los conceptos de enfermedad y salud/bienestar en Ayurveda para extraer losaspectos éticos integrados. La tercera analiza algunos postulados fundamentales de la ética India y trata de mostrar que, conla concepción Védica de Rita -orden moral cósmico-, Ayurveda se define de forma única como un modo de vida físico,mental y ético, que apunta a una noción comprensiva del bienestar.    
 
Afirma-se com frequência que, na Ayurveda, a ciência da medicina Indiana, encontram-se mescladas as preocupaçõescientíficas com convicções religiosas e metafísicas. Este artigo objetiva mostrar que, mantendo intacto o caminho experimentalda ciência, Ayurveda compartilha certas preocupações importantes da religião e da filosofia na Índia. Afirma que issodefinitivamente tem ajudado a Ayurveda a evitar problemas associados com as ontologias múltiplas - separando a ciência dosvalores. Examina alguns pressupostos religiosos importantes que julgam ter papel vital na concepção e prática da ciência deAyurveda e, como tal, aproximações que contribuem para o desenvolvimento e a forte integração do código de ética médicana prática da medicina. A primeira parte deste artigo apresenta a rota experiencial de Ayurveda. A segunda, as concepções deenfermidade e saúde/bem-estar na Ayurveda para, então, identificar os aspectos éticos integrados. A terceira analisa algunspostulados fundamentais da ética Indiana e mostra que, com a concepção Védica de Rita -ordem moral cósmica-, Ayurveda sedefine de forma única como um modo de vida físico, mental e ético, apontando uma noção compreensiva de bem-estar.    
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB