• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Revista Signos: Estudios de Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Revista Signos: Estudios de Lingüística
  • View Item

Markers of politeness and impoliteness in student-teacher interaction in the discourse genre of emails

Marcas de cortesía y descortesía en la interacción estudiante-profesor en el género discursivo de los correos electrónicos

Author
G. Níkleva, Dimitrinka

Full text
http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/206
Abstract
Politeness is a socio-pragmatic phenomenon that conditions the success or failure of communication. Consequently, this study aims to investigate the markers of politeness and impoliteness in pupil-teacher interaction at the university stage in Spain using email, one of the most used discourse genres today. The objectives formulated for this study are: 1) To study the opinion of a group of university students on their preparedness for the composing of emails; 2) to compare the perception that the participating subjects have about their ability in the different aspects related with email composition with the competence that is seen in the composition of such texts in the analysed corpus; 3) to design a didactic intervention to teach how to compose emails, and to put it into practice so as to improve the results; 4) to compare the results after the didactic intervention. Descriptive and inferential statistical analysis has been carried out on an opinion questionnaire of 160 students on the composition of emails and on a corpus of 120 emails. A didactic intervention was then designed, based on the results obtained. Subsequently, another corpus of 60 emails was selected to compare the results from before and after the intervention. The results demonstrate considerable improvement in many aspects.
 
La cortesía es un fenómeno socio-pragmático que condiciona el éxito o el fracaso de la comunicación. Por ello, este estudio pretende investigar las marcas de cortesía y descortesía en la interacción alumno-profesor en la etapa universitaria en España mediante el uso del correo electrónico como uno de los géneros discursivos de mayor uso actualmente. Los objetivos formulados son: 1) Estudiar la opinión de estudiantes universitarios sobre su preparación para redactar correos electrónicos; 2) Comparar la percepción que los sujetos participantes tienen sobre su dominio de distintos aspectos relacionados con la composición de correos electrónicos con la competencia que se aprecia en la redacción de tales textos en un corpus analizado; 3) Diseñar una intervención didáctica para enseñar a redactar correos electrónicos y llevarla a la práctica para mejorar los resultados; 4) Comparar los resultados después de la intervención didáctica. Se ha realizado un análisis estadístico descriptivo e inferencial de un cuestionario de opinión de 160 estudiantes sobre la composición de correos electrónicos y un corpus de 120 correos. Posteriormente, se diseñó una intervención didáctica en función de los resultados obtenidos. Después se seleccionó otro corpus de 60 correos para comparar los resultados antes y después de la intervención. Los resultados indican una mejora considerable en numerosos aspectos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB