Sexist Advertising in Chile as a Violation of the Fundamental Rights of Female Consumers
La publicidad sexista en Chile como vulneración de los derechos fundamentales de las consumidoras
Author
Sepúlveda Hales, Barbara
Abstract
In Chile, publicity is only regulated with regard to misleading advertising, or alternatively it is viewed from the standpoint of the protection of the right to honour and personal image visà-vis freedom of expression, primarily that of mass media in the exercise of journalism. There is, however, no legislation regulating the abuses incurred by advertising from the perspective of the fundamental rights of consumers. This paper aims to show that the self-regulation of advertising companies through the Council of Self-Regulation and Advertising Ethics has resulted in a lack of legal limits as to the kind of adverts that can be produced, so that a wide range of images and messages can be presented, even when they violate the human rights of women by means of discrimination and sexist stereotypes. In order to do this, I examine the abuses of
advertising in a number of well-known cases from the perspective of the fundamental human rights, and women’s rights in particular. En Chile la publicidad solo está regulada respecto de la publicidad engañosa o está vista desde la perspectiva de la protección del derecho a la honra e imagen personal ante la libertad de expresión, en especial de los medios de comunicación en el ejercicio del periodismo. Sin embargo,
no existe normativa que regule los abusos de la publicidad desde una perspectiva de derechos fundamentales de los consumidores.
El presente artículo pretende demostrar que en Chile la autorregulación de las empresas publicitarias, mediante el Consejo de Autorregulación y Ética Publicitaria, tiene como consecuencia la inexistencia de límites legales al tipo de publicidad que se produce, pudiendo esta representar imágenes y mensajes de la más variada índole, incluso vulnerando los derechos humanos de las mujeres mediante la discriminación y el uso de estereotipos sexistas. Para ello, se aborda el problema de los abusos cometidos por la publicidad, desde una perspectiva de derechos fundamentales, en particular de los derechos de las mujeres, mediante el análisis de un conjunto de casos conocidos.