• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Oikos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Oikos
  • View Item

Satisfacción de usuarios del servicio público de recolección de desechos sólidos en Ecatepec, México User satisfaction of the public service solid waste collection in Ecatepec, México

Author
Robles Acosta, Carlos

Torres Hernández, Zacarías

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Oikos/article/view/1016
10.29344/07184670.30.1016
Abstract
RESUMENEste estudio evalúa la satisfacción de los usuarios del servicio público de recolección de desechos sólidos en el municipio de Ecatepec en México, en el marco de un sistema de gestión de calidad bajo la norma de calidad ISO 9000 y, considerando el impacto y relevancia de la conservación ambiental derivada de la recolección y disposición de desechos sólidos. Para ello, se instrumentó una medición de la satisfacción de los usuarios a partir del concepto de corredor del cliente identificándose cinco dimensiones. Los resultados sugieren la satisfacción de los usuarios del servicio respecto de tres dimensiones (programación del servicio, trato recibido y costo) y las dos restantes fueron consideradas como insatisfactorias (seguridad e higiene y clasificación de desechos).Palabras clave: satisfacción de usuarios, servicios públicos, tratamiento de desechos, sistemas de calidad.ABSTRACTThis research evaluates the user satisfaction of public service solid waste collection in the municipality of Ecatepec in México as part of a quality management system under ISO 9000 quality standard and, given the importance of environmental conservation resulting from the collection and disposal solid waste. In this sense, It was developed a user’s satisfaction indicators using the customer corridor concept and five dimensions identified. The results suggest the satisfaction of service users on three dimensions (schedule of service, courtesy and cost) and the remaining two were considered as unsatisfactory (health and safety and waste classification). However two indicators were considered unsatisfactory: security & hygiene, and garbage disposal culture.Keywords: user’s satisfaction, public services, garbage disposal, quality systems.
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB