Show simple item record

Subjetividades en cuarto medio. Juventudes y segmentación escolar en Chile

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMuñoz Tamayo, Víctor
dc.date2019-03-27
dc.date.accessioned2019-04-15T13:12:29Z
dc.date.available2019-04-15T13:12:29Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/1877
dc.identifier10.29344/07171714.31.1877
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/31218
dc.descriptionThis article relates the structural segmentation of the Chilean education system to the heterogeneous subjectivities that their students develop about their lives, dreams, goals and social links. To this end, it analyzes 14 discussion groups with students in the fourth and last year of secondary education in representative schools of different segments that produce the economic and academic segregations of the education model. It is associated with a heterogeneity that covers low, middle, middle high and high social class groups, from Santiago and province. It finds a direct relationship between such structural aspects and perceptions of fear, certainty, uncertainty, confidence, anguish and individual control of futureen-US
dc.descriptionEl artículo relaciona la segmentación estructural del sistema educacional chileno con las heterogéneas subjetividades que sus estudiantes desarrollan sobre sus vidas, sueños, metas y vínculos sociales. Para ello se analizan 14 grupos de discusión con estudiantes que cursan el cuarto y último año de la educación escolar, en colegios representativos de los diferentes segmentos que producen las segregaciones económicas y académicas del modelo educativo, lo que se asocia a una heterogeneidad que cubre sectores populares, grupos medios, medios altos y altos, de Santiago y provincias. Se concluye una relación directa entre tales aspectos estructurales y las percepciones de temor, certidumbre, incertidumbre, confianza, angustia y control individual del futuroes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henríquezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/1877/1728
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción sociales-ES
dc.sourceRevista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 31 (2018): Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social. Especial Juventudes; 29-50es-ES
dc.source0717-1714
dc.subjectYouth; secondary education; education systemen-US
dc.subjectjuventud; enseñanza secundaria; sistema educativoes-ES
dc.titleSubjetivities in last year of secondary school. Youth and school segmentation in Chileen-US
dc.titleSubjetividades en cuarto medio. Juventudes y segmentación escolar en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record