The Educative Governmental Agenda in Buenos Aires Province, Argentina: a Case Approach (1996–2013)
La Agenda Gubernamental Educativa de la Provincia de Buenos Aires, Argentina: un Análisis de Caso (1996–2013);
;
Author
Foglia, Carolina
Full text
https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/4837510.5354/0717-8980.2016.48375
Abstract
This work intends to study the dynamics of educational government
agenda building in the Province of Buenos Aires, Argentina, through the
examination of a case: the issue of violence at schools. The study begins in
the mid-90's, time at which the first episodes of violence become visible
in the Buenos Aires jurisdiction and when appeared the first public policy
initiatives related to the issue, and culminates in the year 2013 once we began
the field research. Starting from the approach and the reflections generated
on the case of study, the conclusions of this paper are focus in making a
conceptual contribution to the analysis of the processes of government
agenda building, identifying central elements to be articulated for work in
this field of knowledge. Este trabajo busca analizar las dinámicas de la construcción de la agenda
gubernamental educativa en la Provincia de Buenos Aires en Argentina a través
del examen de un caso: la cuestión de la violencia en las escuelas. El estudio
comienza a mediados de los años '90, momento en el cual se visibilizan los
primeros episodios en la jurisdicción bonaerense y donde se observan las
primeras iniciativas de política para dar respuesta a esta cuestión y culmina
en el momento en que se inició el trabajo de campo de esta investigación,
el año 2013. A partir del abordaje y de las reflexiones generadas en torno
al caso de estudio, las conclusiones de este trabajo se enfocan en realizar
un aporte conceptual al análisis de los procesos de construcción de agenda
gubernamental, identificando elementos centrales a ser articulados para
trabajar en este campo del conocimiento.