Show simple item record

Las Reformas Neogerenciales en Hispanoamérica: Enseñanzas para Incrementar las Capacidades de Gobierno

dc.creatorSánchez González, José Juan
dc.date2008-01-01
dc.date.accessioned2019-04-15T13:22:44Z
dc.date.available2019-04-15T13:22:44Z
dc.identifierhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/14034
dc.identifier10.5354/reggp.v0i12.14034
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/31625
dc.descriptionThe paper analyzes, from a critical perspective, reform processes based on New Public Management ideas, promoted in the Western world and Hispanic America. It is argued that the neomanagerial model was perceived as universal and replicable in any country, without considering the levels of administrative development, bureaucracy professionalization, democracy or citizenry participation in government affairs. The model was more focused on the client and the incorporation of competition within goods markets. However, it overlooked the main feature of any government action: to consolidate institutional capabilities to support democracy. This does not imply ruling out the processes developed so far. Given that some of them were successful, it is necessary to highlight the lessons and learning that these experiences can bring us, in order to improve government capabilities in democratic societies.en-US
dc.descriptionEl artículo analiza, críticamente, los procesos de reformas impulsados, bajo la lógica de la Nueva Gestión Pública, en el mundo occidental y en Hispanoamérica. Se argumenta que el modelo neogerencial fue percibido como universal, y replicable a cualquier país, sin importar el nivel de desarrollo administrativo, el grado de profesionalización de la burocracia, además que no consideraba el nivel de democracia y de participación ciudadana en los asuntos del gobierno. El modelo estaba orientado más al cliente y la incorporación de la competencia en el mercado de los bienes. Sin embargo, descuidó lo fundamental de toda acción de gobierno: consolidar las capacidades institucionales para coadyuvar en la democracia. Ello        no significa descartar los procesos desarrollados. Debido a que algunos fueron exitosos, es necesario destacar las enseñanzas y aprendizajes que estas experiencias pueden entregar, para mejorar la capacidad de gobierno en sociedades democráticas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Instituto de Asuntos Públicoses-ES
dc.relationhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/14034/14343
dc.sourceEstado, Gobierno y Gestión Pública; Núm. 12 (2008); pp. 105 / 123es-ES
dc.source0717-8980
dc.source0717-6759
dc.titleen-US
dc.titleLas Reformas Neogerenciales en Hispanoamérica: Enseñanzas para Incrementar las Capacidades de Gobiernoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record