Building a graphic trench: the experience of the Agrupación de Plásticos Jóvenes (APJ) and Tallersol during Chile’s dictatorship
Construcción de una trinchera gráfica: la experiencia de la Agrupación de Plásticos Jóvenes (APJ) y el Tallersol durante la dictadura en Chile
Author
Rojas, Nicole Cristi
Manzi, Javiera
Abstract
The political role that posters had in Chile as a medium of promotion and agitation underwent a deep redefinition since the period of the Popular Unity, during which a graphic utopia emerges, that after the military coup is assumed as a practice of resistance. This article seeks to delve into que question of the relationship between graphic activity and politics during the 1970s and 1980s through the experience of two collectives: the Agrupación de Plásticos Jóvenes (APJ, “Young Plastic Artists Association”) and Tallersol, both based in Santiago, Chile. The mode in which they politicize the graphic practice gives way to a broadening of the political, in term of its content or slogans, opening in turn a space for the politicization of its procedures and ways of creating with others. Thus, the notion of the graphic piece understood as an instrument of propaganda is displaced toward the concept of it as a result of an interweaving of complicity and joint experimentation, an experience of production that enables the construction and expansion of a graphic trench. El papel político que tuvo el cartelismo en Chile como un medio de promoción y agitación sufrió una profunda redefinición desde el período de la Unidad Popular, en que se despliega una utopía gráfica que luego tras el golpe militar es asumida como práctica de resistencia. El presente artículo busca ahondar en la pregunta por la relación entre gráfica y política durante la década de los setenta y ochenta a partir de la experiencia de dos colectivos: la Agrupación de Plásticos Jóvenes (APJ) y el Centro Cultural Tallersol, ambos ubicados en Santiago de Chile. La forma en que politizan la práctica gráfica da lugar a una ampliación de lo político en tanto contenido o consigna, para dar lugar a la politización de sus procedimientos y a sus modos de hacer con otros. De este modo, se traslada la concepción de la pieza gráfica entendida como instrumento de propaganda, a la concepción de esta como resultado de un entramado de complicidad y experimentación mancomunada, una experiencia de producción que permite la construcción y expansión de una trinchera gráfica.