Theoretical dynamics of the emotional basis (the alive) in design (the cultural)
Dinámica teórica del fundamento emocional (lo vivo) en el diseño (lo cultural)
Author
Gatica Ramírez, Pamela Petruska
Abstract
This article is a theoretical approach to the aspects that arise from considering emotion as a basis in design, that make possible to delineate four theoretical areas; called dynamic attending the nature of the human and culture; that is, emotional involves the understanding of a living body that "moves" and a scenario that will always be "in motion".
From this perspective, a cultural proposal is established by the design, evidencing emotion-design relationships within the different stages of the process, the product and evaluation of the objects or artifacts. What causes a linkage of projectual activity with responsible observation towards others and oneself; eliciting a space for reflection and self-reflection when the act of designing and the products of design is a study problem.
The referential crossing of the bodies of knowledge of the design based on emotion and theories of emotion form a map that allows us to delimit territories of design in terms of theoretical problems, summarized in the trajectory of design as a discipline, the thought, culture and society.
These areas could be configuring a cultural proposal in which the design reflects and acts accordingly to the emotional sphere and its repercussion in society. Giving relevance in culture to its own task, as well as the interaction of people and artifacts of use. Este artículo es una aproximación teórica a los aspectos que surgen de considerar la emoción como un fundamento en el diseño, siendo posible delimitar cuatro ámbitos teóricos; los que se han denominado dinámicos por la naturaleza de lo humano y la cultura; es decir, lo emocional involucra la comprensión de un cuerpo vivo que “se mueve”, y de un escenario que estará siempre “en movimiento”.
Desde esta perspectiva, se establece por parte del diseño una propuesta cultural al evidenciar relaciones emoción-diseño dentro de las diferentes etapas del proceso, del producto y evaluación de los objetos o artefactos. Lo que vincula la actividad proyectual a la observación responsable hacia los otros y hacia sí mismo; provocando un espacio para la reflexión y la autorreflexión al problematizar el acto de diseñar y los productos del diseño.
El cruce referencial de los cuerpos de conocimiento del diseño basado en la emoción y las teorías de la emoción configuran un mapa que permite delimitar territorios propios del diseño en cuanto a problemáticas teóricas, resumidos en la trayectoria misma del diseño como disciplina, el pensamiento, la cultura y la sociedad. Estos ámbitos podrían estar configurando una propuesta cultural en la que el diseño reflexiona y actúa en consecuencia con el ámbito de lo emocional y su repercusión en la sociedad, otorgando relevancia en la cultura su propio quehacer, así como la interacción de las personas y artefactos de uso.