Perception of the achievements of speech and language therapists abilities and labour marker demands in speech and language therapists graduated from the Universidad de Chile
Percepción del logro de las habilidades fonoaudiológicas y del requerimiento del mercado laboral al egreso de Fonoaudiólogos de la Universidad de Chile
Author
Fuentes L., Eduardo
Abstract
In our field, there exists little evidence related to the level of formation achieved by the speech and language therapist graduates from Chilean universities, or to the requirements which said professionals perceive from the labour market. Objective: To establish the perception which the Speech and Language Therapists have as to the extent that their formation meets the demands of the field. Method: Sixty Speech and Language Therapist graduates from the Universidad de Chile completed a questionnaire. The subjects were grouped into 2 sub-groups according to curricular modifications made by that university. Results: On comparing the perception of the achievement and the requirement on the part of the labour market, a clear difference can be seen in the results of the surveys. This difference is evident in all six speech and language therapy abilities considered when analysed not only with the difference between categories but also globally. Conclusions: The perception of the demands of the labour market is greater than the perception of the levels of formation received at university. Furthermore, the difference between both perceptions is influenced by the type of speech and language therapy ability and by the group to which it belongs. En nuestro medio existe escasa evidencia acerca del nivel de formación alcanzado por parte de los fonoaudiólogos egresados de las universidades chilenas, así como también del requerimiento que dichos profesionales perciben desde el mercado laboral. Objetivo: Establecer la percepción que tienen los fonoaudiólogos de la Universidad de Chile respecto de la manera en que su formación es o no adecuada a los requerimientos laborales del medio. Método: Se aplicó un cuestionario a 60 fonoaudiólogos egresados de la Universidad de Chile que consultaba tanto sobre la percepción de desarrollo al egreso, como de la percepción en torno al requerimiento laboral. Los sujetos se dividieron en dos grupos de acuerdo con las modificaciones curriculares realizadas por esta universidad. Resultados: Al comparar ambas percepciones se obtuvo una diferencia significativa entre ellas. Dicha diferencia se mantuvo en seis habilidades fonoaudiológicas consideradas en esta investigación, sin embargo, al analizar cada una por separado, las diferencias varían entre sí y respecto del promedio global. Conclusiones: La percepción del requerimiento laboral es mayor que la percepción de la formación universitaria recibida. Además, la diferencia entre ambas percepciones se ve influenciada por el tipo de habilidad fonoaudiológica y también por el grupo al cual pertenecía el encuestado.